Tillbaka

Akademibokhandeln – Årets butikskedja

2017-05-16
av Kalle Laxgård
Maria Hamrefors, vd för Akademibokhandeln.
Foto: Sara Mac Key

När Svensk Handels årliga gala Retail Awards hölls i går gick priset för Årets butikskedja till Akademibokhandeln.

Enligt motiveringen får kedjan priset för att den både lyckats spara och göra offensiva satsningar på en konkurrensutsatt marknad.

Måndagens Retail Awards-gala på Waterfront i Stockholm markerade tio-årsjubileet för evenemanget.

När Akademibokhandelns namn ropades ut som vinnare av kategorin Årets butikskedja steg ett jubel från företagets representanter på plats.

– Vi är så glada och så stolta. Redan att vi blev nominerade kändes stort, inte minst med tanke på att vår bransch varit mer eller mindre uträknad, säger Maria Hamrefors, vd för Akademibokhandeln till Retail Awards i samband med prisutdelningen.

Akademibokhandeln får priset i konkurrens med Clas Ohlson och Elgiganten. Enligt motiveringen belönas kedjan för att i en ”konkurrensutsatt bransch som har stått inför utmaningar i många år” ha ”vågat göra offensiva satsningar för att stärka kunderbjudandet samtidigt som de har genomfört besparingar för att vända en tuff ekonomi”.

Motiveringen tar även upp kedjans medlemsklubb och arbete med kundservice för att stå sig i konkurrensen med digitala alternativ.

På frågan om vad hon är stoltast över nämner Maria Hamrefors engagemanget i företaget.

– Alla medarbetare brinner för att sprida läsglädje och det stora engagemanget tror jag är lite unikt för Akademibokhandeln. Jag tror också att det är en stor del i att vi har lyckats vända utvecklingen för kedjan, säger hon till Retail Awards.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.