Tillbaka

Allt fler köper böcker i mobilen

2011-05-23
av Sara Djurberg
Foto: Ola Kjelbye
Fler och fler använder mobilen när de handlar. 20 procent har någon gång shoppat via telefonen – och böcker är den näst vanligaste varugruppen. Det visar en färsk undersökning som tidningen Market låtit göra.

rsökningen presenterades under detaljhandelsdagen på Chinateatern i Stockholm i förra veckan. Temat för dagen, som arrangerades av Market, var shopping via mobilen och multikanalsförsäljning.

Markets och undersökningsföretaget GFK:s studie visar att i takt med att de smarta mobilerna breder ut sig, blir det allt vanligare att använda sig av mobilen när man handlar. När en liknande undersökning gjordes av GFK och Market i december 2010 hade bara sju procent handlat via mobilen.

De vanligaste produkterna är film, musik och spel: 37 procent av de tillfrågade hade handlat dessa varor via mobilen, tätt följd av kategorin tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker: 17 procent. Andra vanliga kategorier var hemelektronik (15 procent), livsmedel och andra dagligvaror (8 procent), sport och fritid (9 procent).

Undersökningen tyder också på att fler kommer att köpa böcker via mobilen inom en snar framtid. Hälften av dem som ännu inte använt telefonen i shoppingsyften trodde att de inom tre år skulle handla böcker via mobilen.

Det är betydligt fler män än kvinnor som shoppar i mobilen: 25 procent av männen och 14 procent av kvinnorna. Men när det gäller böcker och kläder är kvinnor klart överrepresenterade.

Den övervägande delen av mobilshopparna är unga och många bor i storstäder: 34 procent är mellan 15 och 20 år. Men även äldre använder sig av den nya tekniken: var tredje person över 50 har enligt undersökningen gjort det.

Det inom bokhandeln kritiserade fenomenet att skanna varukoder blir också vanligare: 17 procent av de tillfrågade hade använt sig av mobilen för att göra prisjämförelser. Av dessa gjorde de allra flesta (83 procent) det på plats i butiken.

Ett genomgående tema som kom upp under dagen var att mobilanvändandet förändrar våra köpvanor, och hur vi förbereder ett köp. Ett exempel på det är att en femtedel av de tillfrågade hade använt mobilen för att läsa recensioner om varor, och en tiondel hade använt mobilen för att söka efter rabatter. Ännu vanligare är att använda mobilens GPS-funktion för att hitta butiker i närheten – en tredjedel hade gjort det.

Surfplattor, som Ipad, är däremot inte alls lika vanliga att använda för shopping, enligt undersökningen, något som Markets analytiker David Jansson delvis trodde berodde på att det hittills är ganska få som har surfplattor. Tre procent hade köpt varor via surfplatta.

Andra ämnen som togs upp under dagen var Facebooks samarbeten med detaljhandelskedjor om rabattkuponger i mobilen (Facebook deals), där Facebooks lokaliseringsfunktion och ”incheckning” används.

Strategier för försäljning i olika kanaler och hur man bygger en butik i mobilen var andra punkter. Vd:n för e-handelsleverantören Panagora, Moon-Suck Song, berättade om hur företaget gjort digitala butikskoncept för olika klädmärken.

Flera, bland andra Googles kundansvarige i Sverige, Anders Gustafsson, pratade om vikten av att inte separera de olika försäljningskanalerna fysisk butik, e-handel och mobil för hårt. Till exempel sa Anders Gustafsson att runt 75 procent av internetanvändarna använder mobilen som verktyg när de handlar – och att det ofta leder till köp, men inte nödvändigtvis via mobilen.

 Fotnot: 1018 slumpmässigt valda personer i åldrarna 15 och år uppåt deltog i GFK:s och Markets undersökning. Urvalet tog alltså inte hänsyn till huruvida personerna hade en smart mobil eller inte.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.