Tillbaka

Amazon har inte förändrat svenskarnas shoppingvanor

2021-04-15
av Matilda Källén
Foto: Ylva Sundgren

Nära 70 procent av de svenska konsumenterna har inte förändrat sitt shoppingbeteende sedan Amazon lanserades i Sverige i höstas. En av fem har helt valt bort näthandelsjätten.

Enligt en undersökning från teknikföretaget Qvik väljer ungefär var femte svensk konsument bort Amazon.

21,3 procent av de 1 000 svenskar som svarat på undersökningen uppger att de valt bort Amazon till förmån för bekanta eller lokala webbutiker, medan 16,3 procent har provat Amazon en gång men sedan återgått till bekanta butiker. 14 procent svarar att de aktivt valt att stötta lokal handel för att hindra Amazon från att ta över dess kunder, enligt Qvik.

Samtidigt uppger cirka 70 procent av de svarande att Amazons intåg på marknaden inte påverkat deras shoppingbeteende ”på något sätt”.

– Genom effektiv marknadsföring engagerar e-handelsjätten sina kunder och ser till att konsumenten inte ens tänker på att leta efter de produkter de vill ha någon annanstans. Enligt undersökningen som vi genomfört har företaget dock inte lyckats med detta i Sverige, kommenterar Jesse Vartiainen, chef för Qvik i Sverige.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.