Tillbaka

Bibliotek gör reklam för Adlibris

2011-11-18
av Tove Leffler
Foto: Tove Leffler
När Stockholms stadsbibliotek lanserar sin Poesibazar är det för att sälja böcker via Adlibris hemsida. Adlibris bistår även med blädderexemplar av böckerna.

ren på Stockholms stadsbibliotek är inhyst i ett litet rum bakom Rotundan. På en skylt utanför står det »Poesishowroom«. Precis innanför dörren finns en dator som är låst till Adlibris specialdesignade sajt för poesiförsäljning. »I samarbete med Poesibazaren« står det högst upp på sajten.

– Utmed väggarna hänger bokhyllor med poesiböcker som du får bläddra i för att sedan kunna köpa på Adlibris via datorn, säger Alice Thorburn, bibliotekarie på stadsbiblioteket och ansvarig för bazaren.

Anledningen till att det är just Adlibris som datorn är låst till är att »det var de som nappade« när biblioteket skickade ut en förfrågan till dem, Bokus och Bokias nätbutik.

– De betalar ingenting, säger Alice Thorburn.

Varför har man inte möjlighet att köpa från fler butiker än en?

– Det handlar om att vi vill ha blädderexemplaren på plats. Det ingick i avtalet att de ska leverera böcker till oss. De har också utformat sidan speciellt. Det handlar om smidighet.

Kan man inte se detta som ett showroom för Adlibris?

– Jag tycker inte att det är det, utan ett fönster för poesi och för förlagen. För att de ska kunna fortsätta ge ut poesi måste de ju sälja.

Initiativet togs av författaren Magnus William-Olsson efter att han inte hittat sin bok i den fysiska bokhandeln. Han och biblioteket tyckte att poesibazaren kunde vara ett skyltfönster om den fysiska bokhandeln inte är det.

Kulturborgarrådet i Stockholm, Madeleine Sjöstedt, menar att bibliotekens uppgift är att främja läsandet och inte att sälja böcker.

– Men här handlar det om så smal litteratur som inte går att få tag på i närmsta bokhandel. Då kan det vara befogat, säger Madeleine Sjöstedt, men tillägger:

– Det här är en principiell fråga som det är viktigt att reflektera över och vara skeptisk till.

Nu visar biblioteket på ställen som det går att få tag på de här titlarna ifrån, menar Madeleine Sjöstedt.

Men varför ska det bara finnas en sajt att köpa ifrån?

– Jag är bara intresserad av formerna. Jag ser inga problem så länge de gjort en ordentlig upphandling. Som jag förstod det var det bara Adlibris som svarade när de gjorde upphandlingen. Bokus hörde inte ens av sig.

Däremot bör man reflektera över om biblioteket ska underlätta inköp, säger Madeleine Sjöstedt.

– Det är en sak om de här titlarna inte går att få tag på. Finns de på en bokhandel nära är det ett problem.

Poesibazaren har nästan bara nya titlar i sitt showroom och flera av dem går att köpa på exempelvis Hedengrens.

– Jo, men vi ville ha det så brett som möjligt, säger Alice Thorburn. Jag hoppas att det här inte blir en konkurrent till fysiska bokhandeln.

Står för urvalet

*Adlibris sköter sedan tidigare stadsbibliotekets så kallade profilinköp för svensk skönlitteratur.

Bildtext:

 

 

 

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.