Tillbaka

Biblioteksvecka i barnens anda

1997-05-02
av SvB
Barn i Storbritannien har nu möjlighet att delta i en kampanj för biblioteken. Detta med anledning av den Nationella Biblioteksveckan som äger rum den 3-9 november.

Kampanjen, som kallas The Big Idea, lanseras i samverkan med barnprogrammet Blue Peter. Catherine Blanshard, föreståndare för biblioteket i Hertfordshire:
    - Detta är ett fantastiskt initiativ. Inte bara en snabbt övergående tävling där allt är glömt på en vecka. Och biblioteken får också ett pris som vi kan använda - reklammaterial gjorda av barn till barn.
    Barnens kampanjer ska kunna gestaltas i både tryck, radio, tv och Internet och kommer att spela en central roll under biblioteksveckan. Det vinnande förslaget visas förstås i tv-programmet Blue Peter.
    På anmälningsblanketterna ber man också barnen redogöra för sina fritidssysselsättningar och eventuell användning av IT. Ett i bästa fall rikt material som biblioteken hoppas kunna ha användning av för att tillmötesgå barnens framtida behov i biblioteksfrågor.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.