Tillbaka

Black Friday-knepet: ”Man får vara lite smartsnål”

2021-12-01
av Kalle Laxgård
Sakari Luovio.
Foto: Sara Mac Key

Trots att handelshögtiden Black Friday numera är etablerad fortsätter den att överraska branschen.

– Jag gick hem smådeppig på fredagen, vaknade till en väldigt bra lördag, och sedan blev söndagen riktigt bra, säger Adlibris försäljningschef Sakari Luovio.

Sedan Black Friday började ta fart i Sverige i mitten av 2010-talet har utvecklingen gått snabbt. Från hejdlösa rabatter på fredagen, till att spridas ut över flera dagar och för att sedan bli Black Week. För handeln har lönsamhetsbryderier också förbytts mot acceptans och strategiplanering, allt medan konsumenterna börjat lära sig mönstren.

Förra året ökade Adlibris försäljningen 60 procent under Black Week jämfört med 2019. I år landade man under det, men överträffade samtidigt sina prognoser.

– Black Week gick aningen bättre än förväntat för oss. Själva Black Friday var förvånansvärt – jag ska inte säga lugn, det var vår största försäljningsdag i år – men det var lägre än vi trodde, säger Sakari Luovio på Adlibris.

Varför blev det så?

– Flera jag pratat med i handeln menar att konsumenterna verkar sprida sitt köpande. Jag gick hem smådeppig på fredagen, vaknade till en väldigt bra lördag, och sedan blev söndagen riktigt bra. Det blev en väldigt oväntad mix av försäljningsdagar jämfört med tidigare år.

Enligt Sakari Luovio ska trenden tolkas som att konsumenterna nu vant sig vid att det finns bra erbjudanden hela veckan. Det blir därmed mindre bråttom att slå till.

Adlibris egen kampanj gick ut på 10 procent rabatt på hela sortimentet under hela veckan. Sammanlagt såldes 400 000 produkter.

– Vi lever i en lågmarginalbransch och jämfört med produkter som kläder och elektronik kan 10 procent verka klent. Men våra kunder uppskattar det och det driver väldigt mycket trafik som konverterar till köp. Samtidigt vill vi ju vara lönsamma, så man får vara lite smartsnål, säger Sakari Luovio.

Black Friday har varit stort ett tag nu. Har handeln hittat ett sätt att göra det till en ekonomiskt hållbar kampanj eller är det fortfarande svårt med lönsamheten?

– Vi har inte problem med lönsamheten, vi jobbar aktivt med både förlag och non books-aktörer för att delvis finansiera det. Men det finns absolut återförsäljare som kanske inte kan räkna hela vägen ner på kalkylen. För oss är det den viktigaste veckan på året.

Även Adlibris huvudkonkurrent säger sig vara nöjd med årets kampanj. Johan Junehed, försäljningschef på Akademibokhandeln, uttalar för hela Bokusgruppen:

– Det har gått bra för oss. Man kan väl säga att det gick bättre än 2020 men inte i nivå med 2019.

Både Adlibris och Bokus uppger att logistiken fungerat väl under det höga trycket. Även Johan Junehed noterar att försäljningen inte längre är koncentred till Black Friday.

– Det är utspritt men det är fler som handlar de första dagarna än de sista, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.