Tillbaka

Böcker poppis under Black Friday

2020-11-30
av Matilda Källén
Foto: iStockphoto

Både Bokus och Adlibris fördubblade sin Black Friday-försäljning jämfört med förra året.

Enligt Johan Junehed, försäljningschef på Bokus och Akademibokhandeln, ökade försäljningen på Bokus ”kraftigt” under årets Black Friday jämfört med fjolårets.

– Det handlar om mer än 50-procentiga ökningar, säger han.

Däremot minskade försäljningen i Akademibokhandelns fysiska butiker, men det vägs enligt Johan Junehed upp av ökningen i de digitala kanalerna, främst Bokus men även akademibokhandeln.se.

– Det är tydligt att kunderna i större utsträckning än tidigare valt de digitala kanalerna, säger han.

Bokus valde att begränsa sin Black Friday-kampanj till enbart fredagen, även om man enligt Johan Junehed ”såg en generell ökning under hela veckan”. Adlibris valde en annan strategi, och hade Black Week-rea hela förra veckan. 

– Det gick över förväntan. Vi är jättenöjda, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

– Vi såg en ökning på närmare 60 procent mot förra året på hela veckan och på Black Friday dubblade vi försäljningen. På fredagen sålde vi mer än två böcker per sekund i Norden och mer än en bok per sekund i Sverige – sammanlagt 200 000 produkter, fortsätter han och nämner barnböcker och skönlitteratur som de genrer som ökade mest.

Statistik från Klarna och Nets visar att den totala onlineförsäljningen ökade under Black Week, skriver Market. Nets siffror visar dock att e-handeln inte slog förra årets försäljningsrekord på själva Black Friday. Enligt konsumentexperten Viveca Söderbäck markerar det ett trendbrott.

– Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan, säger hon till Market.

Enligt Sakari Luovio arbetade Adlibris utifrån den hypotesen – att försäljningen skulle ”smetas ut under veckan” – men ser i efterhand inte riktigt samma trend.  

– Kunderna har lärt sig att kika på Black Week i stället för bara Black Friday. Men fredagen stod ändå för den största procentuella ökningen, vilket vi blev positivt överraskade över, säger han.
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.