Tillbaka

Bokhandeln.com får nya ägare

1998-08-07
av SvB
De nya ägarna har stora planer för sitt nya förvärv Bokhandeln. com.     - Vi kommer att bli den lönsammaste internetbokhandeln, säger vice vd:n Mikael Sandberg.

handeln.com har lämnat Bonnierfamiljen helt och hållet. När Bonnier Online slaktades tidigare i år togs den då drygt halvåret gamla Internetbokhandeln först över av Bonnierförlagen. En samordning med förlagens övriga postorderverksamhet, bokklubbarna, verkade logisk.
    Men Internetbokhandeln slutade utvecklas och innan semestern såldes den. Köpare var holdingbolaget Centrum NTR och ett antal före detta anställda hos Bokhandeln.com och dess systerföretag inom Bonnier Online. Centrum NTR ägs i sin tur till hälften av riskkapitalbolaget Ledstiernan som också står bakom IT-baserade företag som nät-skivbutiken Boxman och Internetbyrån Cell. Prislappen är hemlig, men den tycks inte ha varit alltigenom röd.
    - Det var dyrt. Om det var värt det är svårt att säga. Men med tanke på hur mycket den säljer, trots den mycket låga trafiken, tror jag det. Det är ett tecken på att tjänsten är bra, säger Mikael Sandberg, delägare och tillfällig vice vd i Bokhandeln.com vid sidan av posten som marknadschef för spel-webbplatsen Funplanet (också den utköpt från Bonnier Online).
    Den så kallade Centrumgruppen satsar på Internethandel. De hyr ut Internetbutiker och driver till exempel den elektroniska "plazan" Bizniz.nu tillsammans med affärsmagasinet Bizniz (före detta Månadens Affärer). Under sommaren har det också varit det enda stället Bokhandeln.com funnits på i väntan på att hela bokhandeln hunnit flytta in på webbservrarna hos Centrum NTR.
    De slutliga ägarförhållandena är inte heller klara och ägargruppen kommer att släppa in fler intressenter, bland annat sådana med erfarenhet av bokhandel. Desto tydligare är däremot tron på framtiden. 60 miljoner kronor ska den återfödda Bokhandeln.com sälja för år 2000.
    - Vi ska bli den klara tvåan bland Internetbokhandlarna, och vi kommer att bli den lönsammaste. Den går mer eller mindre redan med vinst, säger Mikael Sandberg.
    Hans andra skötebarn, Funplanet, finns i flera länder och har totalt 25 000 besökare per dag. Den tjänsten räknar han med ska vara lönsam i slutet av året.
    Varför blir då resultatsiffror som varit röda inom Bonnierhuset, svarta så snart företagen säljs ut? Kostsamma satsningar

En förklaring är enligt Mikael Sandberg att Bonniers var tvungna att satsa så mycket på den tekniska infrastrukturen för Bokhandeln. com. Mer än hälften av de anställda var tekniker, och att utveckla och driva systemen stod för runt 80 procent av kostnaderna, bokinköpen borträknade. Hos Centrum NTR finns redan allt på plats, liksom lämpliga samarbetspartners som kan hjälpa till att öka antalet besökare hos Bokhandeln.com och ge andra synergieffekter. Var det något som Bonniers inte satsade på, så var det marknadsföring.
    - De byggde upp en bra tjänst och testade den i sex månader utan att göra något väsen av det. Bokus gjorde en halvdan, fixade felen allt eftersom och lade allt på marknadsföring. Vi vet vilken taktik som var rätt. Priset går upp

Bokus taktik var också att köpa kunder genom att sälja billigt och bjuda på frakten. I framtiden handlar det primärt inte om priset.
    - Böckerna kommer inte att vara billigare på nätet än i verkligheten. Det man sparar in på lokalhyran måste man lägga på marknadsföring. Det blir alltså mer eller mindre samma pris överallt. Lönsamhet får man sedan genom att ha koll på kostnaderna.
    Det betyder bland annat mindre redaktionellt material än tidigare på Bokhandeln.coms sidor, ett stort nätverk av frilansande medarbetare istället för många fast anställda och framför allt tillstånd och hjälp från förlagen att lägga ut de första kapitlen på nätet. Det skulle gynna alla om det gick att bläddra i böckerna även i de virtuella butikerna, menar Mikael Sandberg som vill kunna erbjuda så mycket som möjligt av vad de fysiska butikerna kan. Fast bättre.
    Att en allmänbokhandel på Internet kan bli framgångsrik beror på att just den saken inte är så svåra att uppnå.
    - De flesta bokhandlare idag är så dåliga. Samma sak med musikaffärerna, där man exempelvis måste stå i kö för att få lyssna på skivan. Ser möjligheterna

Mikael Sandberg må vara en representant för de nya digitala affärsmännen, men han har inte mycket till övers för de som haussar upp affärsmöjligheterna på Internet.
    - De vill inte höra på den som säger hur verkligheten egentligen ser ut. Handeln är inte stor idag, men den kommer att bli. Och det blir dyrare för varje dag man väntar med att etablera sig. För det som det i dag kostar att skapa en välbesökt webbplats, kommer man inte ens få en hemsida för om några år.
    Dubbelfel Bonnier Interaktiv, med andra ord. Först orealistiska förväntningar på Internetmarknaden och sedan en nästan total urloggning. Men någon sådan kritik mot den tidigare arbetsgivaren går det inte att få ur Mikael Sandberg. Kanske vet han att de har råd att köpa in sig på marknaden igen när den är stor nog.
    Bokhandeln.com ska senast i början av augusti återigen finnas på www.bokhandeln.com
    Centrum NTR finns på www. connectcom.se

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.