Tillbaka

Bokias webbsajt hotar inte internetboklådor

1998-04-30
av SvB
Bokia har nyligen haft premiär på sin nya webbsajt. Men samtidigt betonar Erik Engström, Bokias marknadschef, att det är i butiken som försäljningen ska ske.

itt uppdrag är att få in kunderna i butikerna och generera försäljning där. Vi är ingen nätbokhandel, säger Erik Engström.
    De andra internetbokhandlarna kan pusta ut, om de nu någonsin varit oroliga. Bokia har bestämt sig för hur de ska agera på Internet och i förra veckan var det premiär för den nya, skarpa sajten (www.bokia.se ). Det är knappast frågan om en aggressiv satsning.
    Kunden måste först "gå in" i en viss bokhandel innan en kopia av Seeligs databas blir tillgänglig för sökning och beställning. Liksom hos Internetbokhandeln och flera andra kollegor är det också Seelig som står för logistiken, vare sig boken ska skickas hem till kunden med företagspaket för 40 kronor (beställningar under 2 000 kronor) eller om den ska hämtas upp hos den lokala Bokia-handlaren. Priserna är desamma på nätet som i butikerna.
    - Vi har diskuterat internt hur vi ska se på försäljningen och har kommit fram till att Internet är en ny kanal för respektive bokhandlare, säger Erik Engström. Kostnadskrävande

Om boken, pennan eller cd-rom-skivan skickas direkt hem går däremot intäkten till Bokia centralt och bokhandlaren märker egentligen ingenting. Pengarna lär behövas, det kostar en hel del att driva en sajt. Frågan är hur stor omsättningen på nätet blir. Den första Bokiasajten med en sökbar databas öppnade i början av mars och veckan innan nylanseringen kunde de räkna in ungefär 50 beställningar, varav drygt hälften var för hemsändning. Det är siffror i klass med vad några av pionjärerna kunde visa upp för ett år sedan, före priskriget bröt ut.
    Internet är ett utmärkt medium för att bygga upp kundrelationer och det tänker också Bokia utnyttja. Men Internet är också det första medium som sätter likhetstecken mellan annonsering och försäljning. En kund hittar något han vill ha och kan köpa det direkt - precis som i en fysisk butik. Likheterna är stora, vilket knappast betyder att det är en god idé att försöka flytta kunderna mellan den fysiska och virtuella verkligheten. Den prismedvetna butikssniffaren kanske skriver upp ISBN-numret för att sedan gå hem och beställa samma bok hos Bokus. Men vänder verkligen en internetanvändare de billigare nätbokhandlarna ryggen, för att gå till närmaste Bokiabutik? Kanske, resonerar man på Bokia.
    - Vi har inte sett någon påverkan på våra butiker från internetbokhandlarna. Dagens internetanvändare är en helt ny kundgrupp för oss. Den består av unga män, och det har vi knappt några alls av i våra butiker. Vår internetsatsning kan därför ses som en bearbetning av en helt ny målgrupp, säger Erik Engström.
    Men det är en satsning han inte räknar med kommer att betala sig de närmaste åren. Det räknar å andra sidan inte många internetbokhandlare med heller. Och kanske gör Bokia helt rätt som ser sin styrka i butiksnätet. Ännu har ingen lyckats få en allmänbokhandel på Internet att gå ihop, eftersom det mest är facklitteratur de rationella kunderna köper. Fråga Bokhandeln.com.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.