Tillbaka

Bokrean är i gång: ”Jag älskar böcker”

2021-02-23
av Kalle Laxgård
Ulrika Hageberg, butikschef Akademibokhandeln Liljeholmen.
Foto: Kalle Laxgård

På förhand har årets bokrea präglats av restriktioner, förhandsbokningar och e-handel. 

Under tisdagsmorgonen drog rean i gång på allvar.

SvB rapporterar om rekordförsäljning och läget i butik. 

Ulrika Hageberg trycker ner handtaget och skjuter upp dörren. På det kala betonggolvet står vita pappkassar fyllda med böcker längs väggarna. Alla numrerade, den sista med markeringen 193.

Det var länge sedan de arbetade med förhandsbeställningar på det här viset, säger Ulrika Hageberg, butikschef på Akademibokhandeln i Liljeholmen i Stockholm.

– Men kunderna har köpt på bra. En av dem har fyra kassar på en beställning, säger hon.

Inför årets bokrea har allt handlat om avstånd och säkerhet. För att lyckas med det har Ulrika Hageberg och hennes kollegor hyrt en 720 kvadratmeter stor lokal, på våningen över den egna i Liljeholmsgallerian. Borden med böcker står med stora mellanrum. Personalen räknar alla som kommer in och går ut. Max 54 får vistas i lokalen.

Vid halv nio-tiden botaniserar en handfull kunder bland fynden.

– Det har varit jättelugnt på morgonen. Jag tror vi hade en kund som var på ingång när vi öppnade. Väldigt skönt, säger Ulrika Hageberg.

En som var i butiken direkt på morgonen är Anna Hassan-Reza.

– Jag älskar böcker och är här för att jag vill köpa till min son, säger hon. 

I vagnen sitter sonen Arthur. Bland nytillskotten han kan se fram emot finns Min världsatlas och Elsa Beskows sagoskattMen även kokboken Green Kitchen Stories.

Anna Hassan-Reza är själv litteraturvetare. Fysiska böcker är viktigt säger hon, och bokrean är viktig för bokhandeln. På grund av coronasituationen har Anna Hassan-Reza sett till att komma när det är lite folk. Själv hade hon covid-19 i fjol.

– För egen del är jag lugn. Men jag har såklart förståelse för att man vill att folk ska handla på nätet, säger hon.

De kunder som kommit till Jörgen och Magdalena Deséns bokhandel i Kramfors har också uppskattat säkerhetsfokuset, säger Jörgen Desén. För första gången valde bokhandeln att ha nattöppet för bokrean.

– Det var fem som kom. Det är jag nöjd med. Det var ändå första året och underkylt regn.

Hittills är känslan bra.

– Kunderna var varit helnöjda med sortimentet, enligt Jörgen Desén, som också är medlem i Ugglan.

Som SvB tidigare rapporterat har många bokhandlare velat skjuta så mycket av reaförsäljningen till förhandsbokningar och e-handel, för att värna säkerheten.

Det har funkat, säger Johan Junehed, försäljningschef på Akademibokhandeln. 

– Den senaste veckan har jag fått besked från alla håll och kanter att det börja pocka på. Jag tror det fick upp farten när katalogerna gick ut, säger han.

Trots att företaget jobbat för ett lugn i butik tror Johan Junehed att många kunder kommer att ta sig dit ändå, särskilt de första dagarna. Men att årets rea ska kunna mäta sig med fjolårets är han skeptisk till.

– Det är ändå en speciell situation med restriktioner förstås och tyvärr har smittalen inte gått ner tillräckligt. Vi gör allt vi kan för att få ut böcker på digitala och säkra sätt, men det kommer att bli jättesvårt att nå förra årets nivåer.

Det mesta tyder också på att nätbokhandelns framgångar under 2020 kommer att följas upp under rean. För Bokhandelsgruppen – med akademibokhandeln.se och Bokus – har förhandsbeställningarna nått ”rekordstora försäljningsnivåer”.

Även Adlibris pratar i termer av rekord.

– Vi ser en orderingång som ligger 60 procent bättre än förra året. Förhandsbokningar är extremt viktigt för oss och vårt mål var att öka 30 procent, så so far so good, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Ett normalt år sker omkring 40 procent av Adlibris totala reaförsäljning innan själva premiärdagen. Men i år tror han att pandemisituationen gör att omsättningen under reaperioden kommer att öka.

Hittills har företaget dubblerat försäljningen av skönlitteratur medan barnböckerna ökat 80 procent. Största kategorin, faktaböcker, har ”en stabil ökning”, säger Sakari Luovio.

– Jag är supernöjd så här långt. Men it ain’t over til the fat lady sings.

Också Bokhandelsgruppen tror att bokrean kommer att vara längre och i högre grad på nätet.

Butikens budget för rean är lägre i år, säger Ulrika Hageberg på Akademibokhandeln i Liljeholmen. Att sätta omsättningsmål är också mindre relevant nu.

– Vi har framför allt pratat om att hålla avstånd och allas säkerhet i år. Då kan man inte fokusera för mycket på omsättning, även om vi såklart gärna vill sälja böcker, säger hon.

Vid utgången har butiken en digital skärm som visar hur många som vistas i lokalen. När SvB lämnar rean byts sjuan mot en sexa.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.