Tillbaka

Bokrean: ”Jag gör inga glädjevolter”

2019-03-21
av Emma Olsson
Reastarten var bättre än förra året, men kampanjen slutade på samma nivå.
Foto: SvB

Rean började bra, som SvB kunde rapportera. Men sedan sjönk försäljningen.

– Vi i branschen får jobba på att rean förblir intressant, säger Sakari Luovio, nordisk försäljningschef på Adlibris.

Tendensen är samma för nät och fysiska butiker: rean startade med brinnande entusiasm. Men på kort tid vek försäljningen.
För bokhandelskedjan Ugglan gick försäljningen upp 13 procent under de två första dagarna, jämfört med förra året, för att sedan dyka och lägga sig 3 procent under förra årets nivå.

– Att det gick upp tror vi beror på vädret. Södra och mellersta Sverige drabbades av oväder förra året. Och att det går ner tror vi beror på att kampanjen håller kortare tid, folk tröttnar, säger Gunnel Hedenblad, Böcker och Blad på Torp.

Akademibokhandeln, som inte vill lämna ut siffror, började också rean med en försäljning som låg över förra årets. Det beror till viss del på det ökade medlemsantalet i kundklubben.

– Vi hade en stark start på årets bokrea med försäljning över redan högt ställda förväntningar och föregående år, dels beroende på vädret, som i år var mildare, men även på att vi lyckats nå ut till flera med vårt erbjudande, säger Kristel Shepers, försäljningschef.

Totalt hamnade rean på samma nivå som förra året.

Söderbokhandeln i Stockholm använder sig av en egen reaform. Under en dag får kunderna 40 procent rabatt på alla böcker som inte tillhör den förlagsinköpta rean.
Den dagen stod sådan försäljning för 70-80 procent av dagskassan, enligt innehavaren Anna Gillinger.

– Om vi bara skulle köpa in reaböcker, det skulle inte bli någonting för oss, säger hon.

Som helhet var rean i nivå med 2018, för den fristående boklådan.
 – Vi är nöjda, säger Anna Gillinger.

Det är däremot inte Sakari Luovio på Adlibris. 

– Jag gör inga glädjevolter av rea-försäljningen, jag är lagom nöjd och missnöjd, konstaterar han.

Omsättningen ligger ”någon procentenhet” lägre än 2018, som dock bjöd på vad Sakari Luovio kallar en rekord-rea.

Detta trots att privatkunderna handlade fler böcker, men till något lägre priser. 

Samtidigt backade biblioteksförsäljningen, jämfört med förra året.
– Vad det beror på vet jag inte just nu, säger han.

Fakta- och barnböcker gick lite sämre hos näthandeln, medan skönlitteratur och pocket gick bra. Bland storsäljarna i handeln totalt fanns bland annat Michelle Obamas Min historia (Forum) och Alex Schulmans Bränn alla mina brev (Bookmark).

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.