Bonniers lanserar internationell digitaltjänst
Det blir en höst i digitaliseringens tecken för Bonniers.
Nu berättar Bonnier Books vd Jacob Dalborg att koncernen arbetar med en helt ny tjänst för digitala böcker.
Plattformen kommer att vara av abonnemangsmodell, ett segment som genom Storytel, danska Mofibo och en rad andra internationella företag har vuxit kraftigt de senaste åren.
– Vi vill vara med i den här matchen. Vi har en lång historia av att sälja böcker till konsument genom våra bokklubbar och Adlibris. Att nu skapa en abonnemangstjänst är en naturlig utveckling för oss, säger Jacob Dalborg.
I dag finns Bonnier Books i sammanlagt nio länder, däribland Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Enligt Jacob Dalborg är det i dagsläget inte bestämt om tjänsten ska släppas i samtliga.
– Men det blir definitivt en internationell tjänst, säger han.
Organisationsmässigt kommer satsningen att ligga som en egen verksamhet inom Bonnier Books, vid sidan av företag som Pocketshop och Adlibris. Det innebär till exempel att den inte kommer att vara en del av Adlibris digitalplattform Mondo.
Om tjänsten kommer att innehålla både ljud- och e-böcker vill Jacob Dalborg inte gå in på i dagsläget. Planen är att lansera tjänsten under senhösten.
– Mer om hur vårt erbjudande kommer att se ut får vi återkomma till senare.
Det blir den andra digitala plattformen koncernen lanserar i höst. I maj meddelade Bonnierförlagen att egenutgivarplattformen Type & Tell kommer att släppas för allmänheten i början av hösten, efter ett och ett halvt år av utveckling.
Vad tyckte du om artikeln?