Tillbaka

Bookbeat lanseras i Finland

2016-05-03
av Sara Djurberg
Niclas Sandin, vd Bookbeat.
Foto: Sara Mac Key

Nästa vecka öppnar Bonniers prenumerationstjänst i Finland. Därefter planerar Bookbeat att gå in på fler utländska marknader. 

Bonniers prenumerationstjänst Bookbeat drog igång i Sverige i februari. Enligt vd Niclas Sandin har de första månaderna handlat om att finjustera tjänsten och att testa marknadsföringsstrategier. Den andra veckan i maj går Bookbeat ut med en stor sommarkampanj för att på allvar lansera tjänsten. Samtidigt släpps den i Finland, bara någon vecka efter Storytels lansering där.

– I Finland försöker vi ta ledningen från början och driva utvecklingen på en omogen marknad, säger Niclas Sandin.

Bookbeat planerar att gå in i fler länder efter Finland.

– Vi tittar på andra större marknader när Bonnier Books finns, men det handlar mycket om tajming var vi väljer att lansera härnäst, säger Niclas Sandin.

Bookbeat har i dagsläget ett några tusen abonnenter. Strategin för att rekrytera nya kunder är främst digital marknadsföring – ”situationsanpassad och med fokus på innehållet”.

– Det viktigaste i vårt budskap är att vi har bra böcker av de stora författarskapen, och kommunikationen görs utifrån var människor befinner sig. Men vi kommer även att synas brett i reklamfilmer och på affischer, säger Niclas Sandin.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.