Tillbaka

Butiker väntas glesna – och e-handeln växa i jul

2020-11-17
av Kalle Laxgård
Så har julhandeln sett ut tidigare år. Hur blir det nu?
Foto: Sara Mac Key

Nära hälften av svenskarna uppger att de kommer att undvika att handla i fysiska butiker inför jul. Genomsnittskunden uppger att tre fjärdedelar av köpen kommer att göras online, visar en ny undersökning.

Under tredje kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med 39 procent jämfört med förra året. Det uppger Postnords nya undersökning E-handelsbarometern, som görs tillsammans med HUI och Svensk Handel.

I och med de nya hårdare restriktionerna för att hindra coronasmittan, där kunder uppmanas undvika butiker, väntas även en kraftig rusch till nätet för året julhandel. Enligt E-handelsbarometern uppskattar 62 procent av svenskarna att de kommer handla åtminstone en julklapp på nätet i år, nära hälften kommer att undvika fysiska butiker och enligt rapporten – som baseras på konsumenters uppskattningar – kommer försäljningen online under julhandeln att öka med en dryg fjärdedel jämfört med förra året.

Andelen e-handlare som tror på stark tillväxt är också dubbelt så stor som i fjol.

”Att det kommer vara glesare med människor ute i de fysiska butikerna och handla julklappar i år, det visar resultaten i rapporten tydligt. Totalt sett kommer svenska konsumenter i genomsnitt köpa mindre julklappar i år, dels eftersom många har lite mindre pengar men också för att de flesta firar jul i något mindre sällskap”, skriver Arne Andersson och Carl- Fredrik Teder, e-handelsrådgivare respektive detaljhandelsanalytiker på Postnord, i rapporten.

Tillväxten för e-handelskategorin böcker/media under tredje kvartalet var enligt Postnord 20 procent. Enligt rapporten planerar 33 procent av konsumenterna att handla böcker under Black Friday, jämfört med 35 procent i fjol. 56 procent planerar att köpa böcker som julklapp jämfört med 55 procent 2019.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.