Danska Gyldendal lägger ner bokklubbarna
Sedan Gyldendal i augusti lät vd Morten Hesseldahl gå och samtidigt meddelade att man ska koncentrera sig på sin kärnverksamhet har förlagshuset sålt både ägandet i Publizon, ett företag som erbjuder distributionslösningar för e-böcker och ljudböcker, såväl som strömningstjänsten Chapter. Nu meddelar Gyldendal att man lägger ner bokklubbarna som istället ska omvandlas till en digital läsklubb.
– Gyldendals bokklubbar har haft stor betydelse historiskt, men de är inte länge ekonomiskt hållbara. Med det nya läsklubbs-konceptet samlar vi kraft för att inspirera våra 80 000 medlemmar, profilera Gyldendals författare och samtidigt stimulera försäljningen av böcker och ljudböcker hos våra samarbetspartners, säger Hanne Salomonsen, tillförordnad vd för Gyldendal i ett pressmeddelande.
Engångskostnaden för omstruktureringen av bokklubbarna betyder att Gyldendal justerar rörelseresultatet (EBIT) för 2022, där det förväntade rörelseresultatet nu förväntas hamna på 35-45 miljoner danska kronor istället för 50-60 miljoner danska kronor.
Vad tyckte du om artikeln?