Tillbaka

Därför säljer han till Storytel

2021-03-18
av Kalle Laxgård
Kristoffer Lind.
Foto: Sara Mac Key

Kristoffer Lind startade Lind & co som 21-åring. Drygt 20 år senare säljer han 70 procent av sitt livsverk till Storytel.

– Jag har just skrivit på mitt livs första anställningsavtal, säger Kristoffer Lind.

Vid lunchtid på torsdagen gick parterna ut med beskedet: Storytel köper 70 procent av Lind & co.

För många kommer affären som en stor överraskning. Lind & co har varit ett av de svenska förlagshus som klarat ljudboksexplosionen allra bäst. Omsättningen har ökat markant, till 111 miljoner kronor i fjol, med en vinst på 22 miljoner. Samtidigt har Kristoffer Lind själv länge varit en tydlig fristående röst i branschen. 

Att han nu säljer beror på den allt hårdare konkurrensen – och behovet av hjälp för att lyckas utomlands.

– Vi ger ut ljudböcker i Sverige, Norge, Finland, Nederländerna och Polen, säger Kristoffer Lind. Det är ganska svårt att ge ut på de marknaderna och vi behöver Storytels styrka och distributionsmöjligheter. Så att jag säljer beror väldigt mycket på det. Redan i dag är Storytel vår största kund, tre gånger så stor som vår näst största kund, och vi har ett väldigt fint samarbete.

Alternativet att fortsätta själv, med fokus på Sverige, fanns där.

– Men jag upplevde att jag stod i ett läge där jag antingen kunde nöja mig med att kanske tappa lite omsättning och författare och att kanske inte kunna utvecklas. Eller att göra det här och kunna ge ett starkare erbjudande till författarna.

Hur länge har du övervägt att sälja?

– En väldigt kort tid. Jonas Tellander har varit intresserad av att köpa Lind & co länge och jag har inte varit intresserad. Under senaste året har jag fått erbjudande från fyra andra stora förlag. Jag har bara sagt nej, för jag har inte velat sälja. Sedan tog Jonas kontakt med mig i januari och frågade om jag ville äta lunch. ”Gärna”, sade jag, ”men jag vill inte sälja förlaget”. Jag anade ugglor i mossen.

Under lunchen betonade Storytels vd Jonas Tellander att han tycker Lind & co gör ett bra jobb och kom med en specialdeal. Kristoffer Lind skulle behålla 30 procent i förlaget, fortsätta driva det som tidigare, behålla sin organisation och fortsätta agera helt friställt – men med uppbackning av Storytel.

– Det tycker jag lät lite som att äta kakan och ha den kvar. Det har varit en jobbig sak för mig, men jag har landat i att det kanske är roligare att äga 30 procent i något som kan utvecklas bättre än 100 procent i något som kanske får kämpa, säger Kristoffer Lind.

På vilket sätt blir det annorlunda för dig att driva ett bolag som är till 70 procent ägt av Storytel?

– Det vet jag inte riktigt ännu. Tanken är att vi ska fortsätta jobba som vi har gjort, kanske springa lite snabbare. Kanske arbeta lite hårdare. Men vi kommer att behålla samma organisation så det blir inga hårda praktiska förändringar. Annat än att vi måste börja göra kvartalsbokslut.

Du har ju drivit förlaget i hela ditt vuxna liv. Jag kan inte sätta mig in i situationen, men det borde vara märkligt att bli… anställd?

– Ja, det är väldigt märkligt. Jag har just skrivit på mitt livs första anställningsavtal. 

Hur känns det?

– Jobbigt. Blandade känslor. Spännande också.

Blir du en rik man av det här?

– Det beror på hur Storytel-aktien utvecklas, men jag skulle säga att jag hade blivit ganska rik om jag hade kunnat fortsätta. Det är svårt att säga vad jag skulle bli rikast på. Det har inte varit drivkraften, kan jag säga.

Den här affären sker inte i ett vakuum. Vi har sett ett ökat antal uppköp och affärer senaste åren. Vilket stadium i ljudbokskriget befinner vi oss i nu?

– Jag skulle inte säga att det är något sånt. Vi är inte där ännu – och jag hoppas att vi inte kommer dit – men man kan säga att det är ett uttryck av den ökade konkurrensen. Det har blivit så mycket svårare än det var för bara 3–4 år sedan. 

Lind & co och Word Audio Publishing har varit två av de fristående förlag som lyckats allra bäst med ljudböcker. Nu har ni köpts upp inom loppet av några månader. Hur ska man se på det?

– Jag tror att det är en tillfällighet. Sedan är det en jättestor skillnad mellan affärerna. Den fundamentala är att Mattias Lundgren (grundare och vd för Wapi, reds anm.) gick på dagen, medan jag planerar och hoppas vara kvar i 20 år till. Mattias Lundgren sålde för att han var trött på verksamheten medan jag säljer för att satsa och utveckla verksamheten. Sedan råkade det komma ungefär samtidigt. 

Avslutningsvis, du har länge varit en av de mest frispråkiga rösterna i bokbranschen. Hur blir det med det nu?

– Tanken att Förlagspodden fortsätter. Jonas Tellander tycker inte att det är något problem. Som Lasse säger kommer inte vi bestämma om podden är relevant, det bestämmer lyssnarna. Jag kanske kan tappa lite trovärdighet i vissa frågor, såklart, men vi har redan tidigare varit begränsade i att kommentera mina kunder. Den konflikten har alltid funnits.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.