Tillbaka

”Det är ju de vuxna som måste bli smartare”

2019-08-20
av Kalle Laxgård
Greta Thunberg.
Foto: Anders Hellberg / Wikimedia commons

I Storbritannien har den svenska aktivisten Greta Thunberg fått barn- och ungdomsböcker om klimatfrågan att lyfta. Svenska förlag är däremot inte helt eniga om att det finns en ”Greta-effekt”.

Eller om den ens är önskvärd.

I mitten av augusti rapporterade brittiska The Guardian om att utgivningen av barn- och ungdomsböcker om klimatkrisen mer än fördubblats under det senaste året. Också försäljningen hade ökat, en dubblering, visade Nielsen Book Researchs siffror.

Bland de brittiska barn- och ungdomsboksförläggarna talades det om en ”Greta Thunberg-effekt”. En effekt som även märks i Norge enligt barnboksrecensenten Anne Cathrine Straume, som till NRK säger att klimatet tagit allt större plats i norska böcker för barn– och unga.

Hur är det i Sverige då, märker de svenska förlagen av en Greta-effekt? Svaret är inte helt givet.

En som tycker sig se en sådan utveckling är Cecilia Knutsson, publicistisk chef för textböcker, på Rabén & Sjögren.

– Nu har vi inte hunnit titta på manusen som kommit in under sommaren, men jag skulle gissa att det finns ett och annat där som säkerligen är influerat av Greta. Vi får mejl från agenter varenda dag om att det är väldigt många som vill ha sin bit av henne. Jag tror att det finns många som surfar på hennes namn, fast hon inte haft så mycket med det att göra, vilket man såklart kan ha synpunkter på.

Cecilia Knutsson säger att en trend brukar börja med fackböcker i ämnet medan skönlitteraturen brukar komma lite senare, på grund av långa processer.

Samtidigt poängterar hon, likt övriga SvB talar med, att böcker om klimatkris och global uppvärmning är långt ifrån nytt på barn– och ungdomssidan. Några exempel från senare år är Mats Söderlunds Ättlingarna-serie eller Camilla och Viveca Stens Havsfolket. Nu i augusti gavs också Gretas historia – Ingen är för liten för att göra något stort av Valentina Camerini ut av Lind & Co, riktad till 9–12 åringar.

Erik Titusson, förlagschef på Lilla Piratförlaget, säger att man fått åtminstone fyra förfrågningar från utländska förlag om att köpa rättigheter till böcker om Greta Thunberg.

– Jag skulle säga att vi inte märker av Greta-effekten så mycket i vår spontanmanushög, utan mer från utländska förlag och agenter. Men det ligger lite utanför det vi ger ut, säger han.

Han säger sig se det hela som en del av en större internationell trend, grundad i många länders politiska osäkerhet.

– I USA finns en tydlig trend med böcker som vill fostra nästa generations medborgare, säger Erik Titusson. Jag ser det i direkt relation till Trump. Eftersom landets högsta ledare har tendenser man inte vill att ens barn ska ha blir intresset för den här typen av böcker starkt. Och Greta-trenden är en del av det.

Men de goda ambitionerna till trots vill Erik Titusson höja ett varningens finger för just fostrande böcker om klimatet.

Det är han inte är ensam om.

Karin Lemon, förläggare på Bonnier Carlsen, konstaterar att förlaget inte sett någon större ökning i intresset för klimatböcker sedan Greta Thunberg blev globalt uppmärksammad förra året. Samtidigt betonar hon att det är svårt att göra sådana böcker som ligger på rätt nivå.

– Barn och unga är supermedvetna om frågan och de har sopsorterat sedan de gick på dagis om inte förr. Det är inte deras fel att jordklotet är där det är i dag och att ge ut böcker som handlar om vad barn kan göra känns lite orättvist. Det är ju de vuxna som måste bli smartare, mer aktiva och ställa krav på till exempel politiker. Nu har ju Greta tagit tag i detta i brist på vuxeninitiativ. Det kan vara så att vi tittar mer på böcker som inte bara fokuserar på klimatfrågan, utan böcker som förklarar hur saker och ting hänger ihop på vårt klot, om man gör si här blir det så där, skriver Karin Lemon i ett mejl.

Erik Titusson har en liknande poäng:

– Det borde komma ut dubbelt så många böcker om klimatet för vuxna än vad det gör för barn.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.