Tillbaka

Digitala tjänster bakom ökning

2017-08-31
av Kalle Laxgård

Bokförsäljningen ökade med 4,5 procent under årets första sex månader. Men medan näthandeln och de digitala prenumerationstjänsterna drar är läget mer bekymmersamt för boklådor och dagligvaruhandel.

Huvudförklaringen till årets försäljningsökning ligger i prenumerationstjänsterna – Storytel, Bookbeat och Nextory.

Tillsammans ökade tjänsternas omsättning med drygt 55 procent i kronor räknat, visar branschens färska statistik. I antal sålda exemplar var deras tillväxt hela 81,9 procent.

Statistiken visar bokförsäljningen under årets första halvår. Sammanlagt ökade omsättningen för branschen med 4,5 procent.

– Ökningen, 4,5 procent, är rätt stor jämfört med vad vi är vana vid. Hela den ökningen beror på de digitala abonnemangstjänsterna. Det har verkligen blivit en kanal att räkna med, säger Erik Wikberg, doktorand på Handelshögskolan i Stockholm, och författare till den nya rapporten.

Niclas Sandin, vd för Bookbeat, kommenterar statistiken i ett pressmeddelande:

- Att den digitala tillväxten nu är så stark, samtidigt som den traditionella bokförsäljningen håller fast sin position, är ett tecken på att tillväxten främst handlar om att nya läsare och lyssnare strömmar till boken. Konkurrensen om människors tid är stenhård och det är därför mycket glädjande att ta del av dessa siffror, säger han.

Som SvB tidigare rapporterat om är även nätbokhandeln inne i en fas av stark tillväxt. Kategorin, som av konkurrensskäl också inkluderar bokklubbar i statistiken, ökade med 6,4 procent under perioden januari till juni.

En tyngre vår har det varit för de fysiska boklådorna. Försäljningen minskade med 4,7 procent och fortsätter därmed på den kurva som inleddes 2016, när omsättningen för helåret minskade med nästan 5 procent.

Erik Wikberg välkomnar själv undersökningar av hur den fysiska bokhandelns utveckling korrelerar med näthandelns - om de drar varandra eller tävlar om samma försäljning.

– Men den trend man sett under en längre tid är att fysisk bokhandel har haft det ganska svårt, säger han.

Än värre har utvecklingen varit för dagligvaruhandeln, som rasade hela 16,4 procent under de första sex månaderna i år.

– En vanlig förklaring är att dagligvaruhandeln är väldigt titelberoende. En tänkbar förklaring är att vårens titlar inte sålde lika bra som första halvåret 2016. Men det kan förstås finnas fler.

Den för dagligvaruhandeln viktiga pocketen har också haft ett tufft halvår. Försäljningen av formatet minskade med 7,5 procent.

Ett av branschens främsta glädjeämnen de senaste åren har varit den kraftiga försäljningsökningen av barnböcker. Under första halvåret fortsatte trenden och försäljningen steg med ytterligare 4 procent.

Bakom statistiken står Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen.

Fler försäljningssiffror i kronor:

E-böcker                                                             +171,1 procent

Digitala ljudböcker                                              +50,3 procent

Digitala ljudböcker, ej abonnemangstjänster      +11,5 procent                  

Inbundet                                                              +3,3 procent

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.