Tillbaka

"Digitalisera allt - annars gör någon annan det"

2010-05-07
av Sara Djurberg
Sätt igång – digitalisera allt och satsa på digital marknadsföring. När de ”tre stora”, Amazon, Apple och Google, börjat sälja e-böcker måste förlagen anpassa sig till en ny spelplan, där prissättning, affärsmodeller och distributionskanaler förändras. Det viktigaste är att vara förberedd. Det var budskapet från Sara Lloyd, chef för Pan Macmillans digitala verksamhet, under seminariet ”Den digitala tryckvågen”. Två tunga

okbranschen internationellt, Sara Lloyd och Ronald Schild, vd för Libreka, den största e-boksplattformen i Tyskland, talade på seminariet som hölls på Kungliga Biblioteket under torsdagen. ”Den digitala tryckvågen” arrangerades av forskningsprojektet Forum för boken och i publiken fanns förlagsrepresentanter, entreprenörer, återförsäljare och akademiker.

Sara Lloyd, på Pan Macmillan, konstaterade att Storbritannien ligger två år före övriga Europa i den digitala utvecklingen (men i sin tur 18 månader efter USA) och manade svenska förläggare att vara beredda på att e-boksmarknaden snart tar fart på allvar.

– 2010 är e-bokens år, sa Sarah Lloyd och gav flera skäl:

Försäljningen av skönlitteratur och fackböcker som e-böcker växer enormt för Pan Macmillan. E-böcker står för fyra-fem procent av förlagets totala försäljning.

– E-böcker blir ”sexigt” i år – på grund av Ipad.

Sara Lloyd pekade på tre faktorer som får stort inflytande på förlagen: Den första är att det hela tiden kommer nya varianter av prylar som man kan läsa e-böcker på – läsplattor, mobiltelefoner och Ipad – som attraherar olika målgrupper och kräver att förlagen anpassar sina strategier.

Den andra är att ”de tre stora” Apple, Google och Amazon tagit plats på e-boksmarknaden, något som förlagen måste förhålla sig till vare sig de vill eller inte. Den tredje att sättet att distribuera förändras snabbt; Med Google Edition introduceras en ny distributionsmodell som innebär att e-böcker kan ”strömmas” till alla typer av uppkopplade e-bokläsare och som är öppen för alla förlag.

Sara Lloyd anser att Google Edition är vitaliserande för marknaden och att det är bra att Amazon och Apple får konkurrens, och att Google med sin öppna lösning möjliggör konkurrens bland återförsäljarna.

 En av de största utmaningarna för förlagen är hur e-böcker ska marknadsföras, enligt Sara Lloyd.

– Hur ska du marknadsföra dina böcker när det inte finns några fysiska böcker och du inte kan förlita dig på den fysiska bokhandelns rekommendationer?

Hon nämnde Ipad-applikationen Alice i underlandet som ett bra exempel på marknadsföring, och efterlyste mer kreativitet hos förlagen.

– Varför var det två killar i ett garage som gjorde applikationen och inte ett förlag? Problemet är att de som tänker nytt inte finns på förlagen.

De digitala formaten gör att förlagen måste tänka om på flera områden, menar Sara Lloyd:

– Hur ska folk hitta våra böcker bland alla applikationer? Glöm det här med omslag, tänk ikoner för applikationer! Numera optimerar vi våra omslag för att de ska fungera som ikoner, och då går det inte att ha sex citat i fullstorlek på ett omslag för det syns inte.

Sara Lloyd gav ett antal råd till förlagen om hur man lyckas med sin digitala strategi:

*Gör de digitala affärerna till ”business as usual”: den digitala verksamheten måste vara en del förlagets naturliga blodomlopp.

*Skaffa alla e-boksrättigheter och använd dem. Det går inte att marknadsföra och bygga ett varumärke kring en författare, om olika företag står bakom de olika formaten, som e-bok, applikation eller ljudbok.

*Spana efter nya trender, tekniker och format. Parallellt med det pågående arbetet måste någon på förlaget se längre fram i tiden.

*Digitalisera alla nyheter och fortsätt med backlist. Släpp inte kontrollen över backlisten.

Pan Macmillan har dessutom en anställd som agerar ”antipirat-polis” och jagar illegala fildelare åt förlaget. Enligt Sara Lloyd bör ett förlag ha två eller tre personer som jobbar med forskning och utveckling och utforskar trender och försäljningskanaler på längre sikt.

Sara Lloyd uppmanade även förlagen att se till att vara synliga på nätet och i sociala medier, och till att samla kunskap om målgrupperna. Läsplattor, och andra typer av e-bokläsare, kommer alltmer att ha tjänster som Facebook och Twitter integrerat, så att konsumenten kan dela sin läsupplevelse med andra.

– Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, men gå med i Google Book Search! Hur ska människor annars hitta era böcker?

Hon avslutade med fyra allmänna uppmaningar:

*Utmana era invanda föreställningar varje dag

*Vårda ert varumärke och rykte

*Använd tekniken till att göra det ni redan gör ännu bättre

*Se till att få hela branschen med er och få digitalisering att låta spännande och inte farligt: det handlar om marknadsföring och inte teknik.

Även Ronald Schild, vd för e-boksdistributören Libreka, uppmanade förlagen att sätta fart:

– Digitalisera hela din utgivning, annars gör någon annan det och du kommer inte tjäna några pengar på det.

E-boksplattformen Libreka startades som ett svar på Google och för att bevara mångfalden på bokmarknaden, enligt Ronald Schild. Libreka har 130 000 sökbara böcker i sin databas, varav 23 000 går att köpa som e-böcker. 1 300 förlag och 600 återförsäljare är anslutna till plattformen, som distribuerar e-böcker till såväl nätbokhandlare som fysiska boklådor.

För att lyckas, och för att bekämpa illegal fildelning, måste förlagen erbjuda ett stort och lättillgängligt utbud. Om det finns ett enkelt och tillförlitigt betalningssystem kommer många vara beredda att betala för e-böcker istället för att gå till piratsajter. Ronald Schild propagerade för vattenmärkning, som gör det lättare för konsumenten att ladda ner och flytta e-boksfiler mellan olika apparater, jämfört med DRM-skyddet.

– Experimentera med priset! E-böcker måste vara billigare än tryckta böcker.

Det går ändå att tjäna pengar på att sälja e-böcker, hävdade Ronald Schild och berättade att Libreka tar fem procent av försäljningspriset i återförsäljarledet.

Under seminariet deltog även svenska förlag och återförsäljare i paneldiskussioner om vem som ska sälja e-böcker och vilka utmaningarna svenska förlag står inför.

Se webbsändningen av hela seminariet här.

Läs även: Google startar e-boksförsäljning

Fotnot:

Forum för boken är ett forskningssamarbete mellan högskolor och bokbransch som syftar till att utforska förändringar i bokbranschen. Bland andra deltar Malmö högskola och kunskapsföretaget Volante. Projektet är tänkt att finansieras av KK-stiftelsen.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.