Tillbaka

Direktförsäljning enda sättet att överleva

2010-03-18
av Johanna Westlund
För små och mellanstora förlag blir den egna direktförsäljningen av böcker, via exempelvis en egen webbshop, allt viktigare i takt med att bokbranschens stora aktörer knyter ihop förlag med distributörer och bokhandel.– Med bara de traditionella försäljningskanalerna skulle vi gå under, säger Susanne Hamilton, ordförande i Noff.

/p>

Direktförsäljning via förlagens egna webbplatser är redan i dag en vanlig företeelse i svensk bokbransch. Och den närmaste framtiden kommer den att växa rejält, tror Susanne Hamilton.
– Det blir viktigare med direktförsäljningen eftersom de stora kolosserna frestas att strypa marknaden när de äger distributionskanalerna. Därför måste vi hitta nya sätt att visa våra böcker. Annars hamnar vi i ett vakuum, säger hon.

– Det gemensamma för oss oberoende är att vi alla står utanför distributionskanalerna.

 

Susanne Hamilton, som också är förlagschef för Langenskiölds förlag, berättar att det egna förlagets direktförsäljning i dag står för cirka en tredjedel av omsättningen. Då räknar hon in både webbshoppen, författarträffar, monterförsäljning på bokmässan, och förlagets egen fysiska butik, belägen i Gamla Stan, Stockholm.
– Vi har en förlagsbutik för att stärka förlaget. Den centrala upphandlingen är jätteviktig för oss, även om vi oftast bara får kanske ett till tre exemplar i de centrala boklådorna. Men det är vår egen försäljning som gör att vi kan fortsätta. Med bara de traditionella försäljningskanalerna skulle vi gå under.

 

Flera oberoende förläggare ställer sig nu frågan om man för att överleva som förlag måste äga en distributionskanal (läs även Mellanförlag oroliga för följderna på marknaden). Susanne Hamilton har också funderat kring detta:
– Men vi små aktörer kan inte äga våra distributionskanaler: vi är helt enkelt för små för det.

 

Hon berättar att många frågar om det inte vore bättre att mindre förlag, som Langenskiölds, enkelt och smidigt styr över försäljningen via hemsidan till någon av de stora nätboklådorna, och därmed slipper all administration med att vara återförsäljare själva. Men det är inget alternativ, enligt Susanne Hamilton:
– Tyvärr erbjuder nätboklådor alldeles för dåliga villkor i dag.

 

Men att förlagen själva säljer direkt till konsument är inte okontroversiellt, eftersom det innebär att förlagen – som ofta säljer till bokens f-pris – då konkurrerar direkt med sina återförsäljare: fysiska boklådor, som inte är knutna till någon storaktör och som också kämpar för sin överlevnad på en hårdnande marknad.

– Det är en tråkig konsekvens av hela den här strukturen. Rent principiellt tycker jag inte att det är bra. Men det är en ren överlevnadstrategi från förlagens sida, säger Susanne Hamilton.

 

Läs även en intervju med Susanne Hamilton i SvB nr 5 (ute 19 mars)

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.