En bok på menyn
Med hopp om att de unga ska bli framtida läsare, börjar i morgon Läsrörelsens senaste landsomfattande kampanj förlagd till McDonalds.
Vid burgarköpet medföljer en bok till de unga. Bland ungdomarna gör man en särskild satsning på pojkarna.
(8/12-2000) tidigare rapporterat, ger sig McDonalds in i kampen om de framtida läsarna. Under de första två veckorna medföljer en bilderbok i Bok Happy Meal. Valet står mellan Lennart Hellsings och Poul Ströyers ABCeller Jujja och Tomas Wieslanders Mamma Mu gungar.
De två följande veckorna är målgruppen lite äldre barn och ungdomar. De får välja mellan Ulf Starks Sixten, Annika Thors Sanning eller konsekvens eller australiensaren John Marsdens Imorgon när kriget kom, när de köper Bok-Menyn.
Att det blev en titel av en utländsk författare beror på att det var den bok som har lyckats få många pojkar att läsa, trots att de i vanliga fall inte är vana läsare.
Vi hittade ingen svensk författare som hade den funktionen, säger Läsrörelsens projektledare Elisabeth Reslegård. Och vi vet att pojkar läser mindre än flickor.
Initiativet till denna kampanj kom från början från Munkedahls pappersbruk, men idén blev till verklighet med Läsrörelsen. I projektet ingår även förlag, författare, illustratörer och bokhandeln. Den totala upplagan på böckerna är 1,2 miljoner exemplar. Alla böcker finns även på kassett. Med på köpet medföljer en kupong som ger 30 procents rabatt i 400 boklådor och Åhléns-varuhus.
Nu hoppas man att McDonalds i andra länder ska följa det svenska exemplet