Ett förlag som alla andra?

Berg- och dalbanan verkar vara färdigåkt. Omsättningen har planat ut och resultatkurvan sluttar utför. Är Piratförlaget på väg att bli som vilket annat förlag som helst?

Publicerad

Nej, det är vi inte. Men vi hade från början en osannolik ekonomi, säger Ann-Marie Skarp, förlagschef och en av Piratförlagets grundare.

Hon säger att hon från början visste att de första årens extrema resultat inte skulle hålla i sig.

– Vi startade med Jan och Arnböckerna, och Liza med ett genombrott som vi i Sverige inte sett tidigare. Trycka och sälja, det var vad vi gjorde. Det var inte så dyrt.

Det blev en raketstart år 2000, och året efter blev det ännu bättre. Ett par år senare halverades försäljningen. Så såg cykeln de första sex–sju åren ut: en eller två böcker skickade omsättningen i topp – nästa år saknades dundersuccéer och omsättningen sjönk drastiskt.

Men med åren har kurvan planat ut, eller rättare: sakta dalat. Ett skäl är att förlaget inte haft några megasäljare under senare år. I stället fler normala storsäljare och överhuvudtaget fler böcker. Utgivningen låg på 21 titlar förra året, varav flera debutanter.

– Debutanter kostar mer på precis alla sätt. Men det är så det ska se ut: Några författare står på topp, några är i mellanledet och några plantor är på väg upp.

Det har påverkat resultatet, som förra året var det lägsta någonsin, 2,3 procent.

– Det ska inte ske igen, säger Ann-Marie Skarp och skrattar.

En Huvudförklaring till de svagare resultaten ser hon i f-priset. Piratförlagets dyraste bok förra året var Jan Guillous Ordets makt och vanmakt för f-priset 140 kronor. Huvuddelen av titlarna låg på omkring 20 kronor under det. Några – särskilt debutanter som man vill ge skjuts på marknaden – låg betydligt lägre.

– Vi har egentligen inte höjt f-priserna sedan start.

Omvärlden har dock förändrats; produktionspriserna har gått upp och återförsäljarna kräver höga rabatter och betalt för viss typ av marknadsföring och exponering.

– Om man inte höjer priserna och det samtidigt kostar mer att få ut böckerna i butikerna, då säger det sig självt att man får sämre ekonomi.

I höst har man höjt f-priserna på vissa titlar, den dyraste ligger på 150 kronor. Och just nu sitter förlaget i diskussioner om vårlistan.

– Vi har suttit och vridit och vänt på f-priserna. De ska vara en kombination av fingertoppskänsla och klok ekonomi.

Trots fler anställda, i dag elva personer, ligger förlaget fortfarande i täten när det gäller produktivitet. Varje anställd omsatte förra året 7,3 miljoner kronor. Och ändå lägger man bara ut omslagen plus kanske två redaktörsjobb per år på frilansar.

Blir ni fler anställda i år?

– Nej. Men vi är lite sårbara – vi får se till att hålla oss friska.

I förlagsspecialen:

Tabeller och grafer

Det sista tunga året?

Fortsätter att växa

Byter strategi

Nöjer sig inte

Lönsamt att vägra lämna rabatter

Var tredje krona i vinst

Tillbaka på ruta ett

Årets förlagsraket

Nobelbaksmälla

Ett förlag som alla andra?

E-böcker skapar tillväxt

Powered by Labrador CMS