Tillbaka

”Folk ville verkligen sluta upp kring bokhandeln på hörnet”

2020-09-09
av Matilda Källén
Jan Smedh.
Jan Smedh.
Foto: Privat

Redan i mars vittnade The English Bookshop om ett starkt stöd från kunderna på grund av coronapandemin. Den trenden har fortsatt, och nu kan bokhandeln blicka tillbaka på en försäljningsmässigt framgångsrik vår och sommar. 

För The English Bookshop, som har en butik i Uppsala och en i Stockholm, har coronapandemin knappast passerat obemärkt förbi. 

– Vi har aldrig jobbat så här hårt i våra liv, säger bokhandelns butikschef och medgrundare Jan Smedh. 

– Det har varit som en permanent bokmässa. Vi ändrade inte våra öppettider, hade inga permitteringar, jobbade 60-timmars-veckor i april och maj och tog ingen semester.

Samtidigt skvallrar siffrorna om att arbetet varit mödan värt. Till skillnad från många fysiska bokhandlare har The English Bookshop inte tappat försäljning sedan coronapandemin bröt ut, jämfört med förra året. Stockholmsbutiken hade visserligen en tuff period i våras, men eftersom Uppsalabutiken i stället gick bättre än vanligt landade försäljningen ändå på plus 8 procent i februari/mars, plus 10 procent i april och plus 0,5 procent i maj. I juli ökade försäljningen med hela 26 procent mot i fjol.

Enligt Jan Smedh beror framgången dels på en stöttande kundkrets, dels på lyckade kampanjer, i såväl de fysiska butikerna som på Facebook, där bokhandeln har cirka 14 000 följare. Bland annat erbjöds gratis hemleveranser till alla som bodde inom cykelavstånd, där volontärer, kunder och ”till och med den brittiska ambassadören” ställde upp som cykelbud. Man auktionerade också ut lagrets äldsta böcker och förenklade Swish-betalningarna. Samtidigt fördubblades antalet medlemmar i bokhandelns bokklubb.

– Det är klart att vi var oroliga till en början, men den oron försvann i och med det otroliga stöd vi fick från kunderna. Folk ville verkligen sluta upp kring något så konkret som bokhandeln på hörnet, och jag tror att våra kampanjer passade den relation vi har med våra kunder, vi höll rätt ton där, säger Jan Smedh, som därtill tror att ”hemestern” och det faktum att The English Bookshop, som 2018 utsågs till världens bästa bokaffär på London Book Fair, ”blivit något av ett utflyktsmål” har bidragit till den goda försäljningen.

– Folk har varit lediga och haft tid att läsa, konstaterar han. Men det här är inget som har skett passivt, utan det har handlat om ett väldigt aktivt arbete från vår sida. 

Det arbetet ser inte ut att lätta riktigt än. I september väntar såväl digital kulturnatt som digital bokmässa. Därefter är läget mer oklart, säger Jan Smedh – även om hans bedömning är att årets totala försäljning kommer att överträffa fjolårets.

– Men vi har hösten och julhandeln kvar. Kanske vill folk inte trängas i december heller. Då får vi hitta på nya saker och grepp.
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.