Tillbaka

Fortsatt rabatt på barnböcker

1997-05-02
av Fredrik Lindberg
Försöket inom Julbocken att sänka priset på barnböcker för att få fart på försäljningen har givit blandat resultat. Tre av 34 boklådor har hittills beslutat att fortsätta försöket under 1997.

ndeln i höstas införde Julbockens medlemmar 20 procent rabatt på barn- och ungdomsböcker. Enligt vd, Hans Carlsson, har samtliga medlemmar ökat försäljningen, dock inte tillräckligt för att uppväga prissänkningen. I maj tas beslut om kedjan ska fortsätta försöket.
    En av dem som låter rabatten ligga kvar är Dillbergska i Kalmar.
    - Vi har faktiskt tjänat mer pengar på barnböcker, trots att vi ger bort var femte bok gratis, säger Katarina Jeansson.
    Medarbetarna i bokhandeln har under hösten besökt kommunens mellanstadieklasser och berättat om ett urval böcker samt bjudit in till studiebesök. På föräldramöten har de erbjudit hjälp med att starta läsecirklar.
    - I varje klass finns tre fyra elever som aldrig har varit inne i en bokhandel. Många av dem kommer numera in och hälsar på oss, säger Katarina Jeansson, som särskilt noterar ökad efterfrågan på böcker i veckopengsklass, till exempel Wahlströms ungdomsserier.
    Initiativtagaren till experimentet, Mats Ahlström i Exlibris, införde rabatten i februari förra året. Efter ett år konstaterar han att försäljningsökningen i Nacka och Täby inte fullt kompenserar bruttovinstbortfallet. Till det krävs att försäljningen ökar 50 procent, med en vinstmarginal före rabatten på 45 procent.
    - De som köper barnböcker handlar fler böcker än tidigare. Vi fortsätter försöket i år, så får vi se om marknaden är mättad eller inte. Blir det förlust får man se den som en långsiktigt investering.
    Exlibris i Nacka har under rabattåret ökat antalet sålda barnböcker med 33 procent, vilket i kronor räknat motsvarar en försäljningsökning på 18 procent. Motsvarande utfall i Täby är 16 respektive sex procent. Årsförsäljningen av barnböcker i respektive bokhandel ligger på strax under en miljon kronor.
    Majoriteten av SvB:s bokhandelspanel är dock skeptisk till generella rabatter (se nedan). Hans Carlsson, som i Halmstads bokhandel kommer att fortsätta försöket, tolkar panelens skepsis som utslag av skilda kedjetillhörigheter: - Det här blir naturligtvis ingen framgång om man inte arbetar aktivt med att marknadsföra sig.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.