Tillbaka

Håkan Rudels: De ska fortsätta göra sin grej

2020-11-19
av Matilda Källén
Håkan Rudels, vd för Bonnier Books.
Håkan Rudels, vd för Bonnier Books.
Foto: Sara Mac Key

Håkan Rudels beskriver Strawberry-affären som ett sätt för Bonnier Books att stärka sin position på den nordiska marknaden.

I dag kom beskedet att Bonnier Books förvärvar 70 procent av den norska förlagsgruppen Strawberry Publishing, där de två allmänutgivande förlagen Strawberry Publishing och Bastion Forlag ingår. 2019 hade gruppen en omsättning på över 100 miljoner norska kronor.

Till SvB säger Håkan Rudels, vd på Bonnier Books, att affären – givet att den godkänns efter granskning av norska Konkurransetilsynet – ger Bonnier Books ”en starkare position i både Norge och Norden”.

– Och det är egentligen det nordiska perspektivet som är intressant för oss.

Varför?
– Var för sig är de nordiska marknaderna små, och tittar man på den nordiska marknaden som helhet ser den annorlunda ut än till exempel den engelska eller tyska. De största internationella förlagen finns inte här i någon större utsträckning. Därför tror vi att det är viktigt med ”size”, att vi fortsätter bygga vår position i Norden. Det har bidragit till att vi gjort de förvärv vi gjort.

Att Strawberry är ett ”snabbväxande förlag med bra författare” bidrog också, fortsätter han.

– Vi har köpt ett förlag med tillväxt, bra ledning och skickliga förläggare och författare.

Ambitionen är enligt Håkan Rudels att Strawberry ska ”fortsätta göra sin grej”. Mer än så kan han inte säga om planerna och framtiden för den norska förlagsgruppen, med hänvisning till Konkurransetilsynets granskning.

Strawberry Publishing grundades 2018 av Magnus Rønningen, Jørn Lier Horst, Jonas Forsang och Petter Stordalen. De behåller nu ett ägande på 30 procent. 

– Det är oftast en ganska bra lösning med den typen av dynamik, kommenterar Håkan Rudels.

Bonnier Books är inga nykomlingar på den norska bokmarknaden, där de också är hälftenägare av förlaget Cappelen Damm. De har enligt Håkan Rudels stått utanför affären med Strawberry.

– Det är två separata förlag med separata ägarstrukturer, säger han.

Cappelen Damm-chefen Tom Harald Jenssen bekräftar att varken Cappelen Damm eller förlagets andra ägare Egmont varit inblandade i köpet.

– Som jag ser det får det här inga omedelbara konsekvenser för Cappelen Damm. Strawberry och Cappelen Damm kommer att fortsätta vara konkurrenter, som nu, och det blir ingen samordning av vår utgivning eller verksamhet, säger han till Bok 365.

Vad Bonnier Books fick betala för sin del i Strawberry Publishing har inte kommunicerats, men norska VG erfar att det kan röra sig om ett av de dyraste förlagsuppköpen i nordisk historia – plus minus 250 miljoner norska kronor.

– Jag har ingen aning om var den siffran kommer ifrån. Vi kommenterar aldrig sådant, säger Håkan Rudels.

Strawberrys vd Alexander Henriksen säger till VG att man fört en ”aktiv dialog” med Bonnier Books sedan i våras. Enligt honom fick de två förlagsgrupperna en god relation i samband med att Bonnier Books då köpte Strawberry i Sverige och Danmark.

– Vi ser värdet i att kunna bli ett enda starkare förlag med Bonnier på laget. De kommer in med ett obestritt litterärt ”track record” och Nordens största förlagsmuskler, säger han till VG.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.