Tillbaka

Inga slopade prisgrupper – men ny höjning

2022-06-09
av Kalle Laxgård
Foto: Sara Mac Key

Bonniers utspel om slopade pocketprisgrupper ledde till ramaskri bland återförsäljarna.

Nu får prisgrupperna vara kvar – åtminstone ett tag till.

I april förklarade Bonniers försäljningsdirektör Göran Wiberg att han avsåg avskaffa det traditionella systemet med prisgrupper på pocketböcker. Dessutom ville förlagsgruppen höja f-priset på formatet, för att kompensera för sina ökande kostnader.

Initiativet fick snabbt stark kritik. Både för saken i sig – men också för att beskedet kom utan någon dialog med återförsäljarna.

Nu står det dock klart att pocketprisgrupperna trots allt lever kvar.

– Jag är väldigt glad att de tog sitt förnuft till fånga. Och att vi därmed inte riskerar att döda pocketformatet, säger Fredrik Axegård, vd för Pocketgrossisten.

I stället för slopade grupper kommer den i dag existerande – men mycket sparsamt använda – prisgrupp M att börja användas flitigare av förlagen, med ett f-pris på 44 kronor. Att jämföra med L och förlagspriset 41 kronor.

– Det är väl det bästa av de dåliga alternativen. Vi närmar oss att spräcka 100 lappen med stormsteg. Men än så länge kan vi hålla oss under hundralappen. Och att prisgrupperna är kvar, det är det viktigaste, säger Fredrik Axegård.

Även Anna Austin, kategorichef på Akademibokhandeln och Bokus, välkomnar beskedet.

– Det är bra att vi tänker igenom det här mer noggrant och inte gör något förhastat. I nuläget är det mycket prisgrupperna som förankrar standardpocketformatet. Vi vill värna ett lättillgängligt populärt lågprisformat, säger hon och tillägger att pocketförsäljningen har ”väldigt fina ökningstal” efter att ha varit tillbakatryckt under pandemin.

Men att prisgrupperna skulle försvinna redan till höstutgivningen var aldrig något krav från Bonniers sida, påpekar försäljningsdirektör Göran Wiberg. I SvB i april nämnde han också 2023 som ett tänkbart scenario.

– Man kan inte bara rycka dem rakt av, vilket vi visste. Så i stället behöver vi ha en dialog med återförsäljare för att slippa de här diskussionerna framöver, säger Göran Wiberg.

Under våren har han haft flera möten återförsäljare och samtalen har varit bra, säger han.

Han medger att avsikten att göra sig av med prisgrupperna hade kunnat kommunicerats bättre.

– Men grundtanken var att vi är tvungna att prishöja. För att inte bli inlåsta i priskoderna försökte jag hitta en annan öppning. Men det är en process, vi måste vi göra det ihop med återförsäljarna.

Att prisgrupp M måste ha f-pris 44 kronor är något han ifrågasätter. Bonnierförlagen sätter 45 kronor när prishöjningen slår igenom till höstlistan i september.

Tror du att diskussionen om prisgrupperna aktualiseras igen inom ett år?

– Ja, det tror jag. Eller att vi har den löpande. Jag tycker vi har en bra dialog nu med dem som inte var helt nöjda, säger Göran Wiberg.

 

Också Anna Austin menar att dialogen har blivit bättre sedan konflikten i våras.

– Nu har vi resonerat vidare om det här, vilket resulterat i att prisgrupperna inte rivs upp. Sedan får se hur det blir på sikt, men nu har vi fått lite mer tid att kratta för det på ett bättre sätt.

Själv tror Anna Austin att diskussionen kan aktualiseras igen i samband med införsäljningen av kommande utgivning.

– Nu var det inför höstens utgivning, så kanske inför någon av de stora utgivningssvängarna 2023. Vilket kanske inte är vad jag hoppas på, men jag kan se att det kan hända, säger hon.

Vad betyder det för Akademibokhandeln med fler böcker i prisgrupp M?

– Vi är väldigt måna om att ha ett lågprisformat och ett lågprisformat för oss i nuläget är under hundralappen. Så vi låter dem ligga kvar under hundralappen. Men om vi nu har köpt oss tid betyder det också att vi fått tid att lära känna kunden lite mer och göra priselasticitetsmätningar. Finns det en betalningsvilja för ett lågprisformat lite över hundralappen? Det kan vi nu ta reda på.

Anna Austin nämner Bokbranschdagen på Nalen.

– Då sade en av förlagscheferna på scenen att ”vi ska höja priserna, det är vi som bestämmer”. Men i slutändan är det inte så. Det är kunderna som bestämmer – och vad är de villiga att betala? Nu har vi mer tid till att ta dem på pulsen. Det är väldigt viktigt att branschen inte blir navelskådande.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.