Tillbaka

”Jag ska ligga med örat mot rälsen”

2021-01-22
av Kalle Laxgård
Lasse Jexell
Foto: Pressbild

North Audio Publishing blir nästa stora digitala ljudboksförlag i Norden – om det blir som ägarna Polaris och Politikens forlag tänkt sig. Ansvarig för nya satsningen blir Lars Jexell, i dag säljare på Piratförlaget.

– Med det digitala suddas landsgränserna ut lite grann, säger han.

Strax före jul hörde Polaris vd Jonas Axelsson av sig till Lars ”Lasse” Jexell. Polaris skulle tillsammans med sina danska ägare Politiken starta ett helt nytt digitalt ljudboksförlag. De ville öka satsningen på digitalt ljud.

Ville han vara med?

Sedan 15 år hade Lasse Jexell jobbat som säljare på Piratförlaget. Dessförinnan 2,5 år på säljbolaget Bästsäljarna, som Piratförlaget ägde.

– Så det är klart som fasiken att det känns lite konstigt, säger han.

I går torsdag gick parterna ut offentligt: Under året kommer North Audio Publishing att ge ut sina första titlar, med Lasse Jexell som ansvarig för satsningen.  

– Jag har fått erbjudanden genom åren men alltid kunnat skjuta undan dem. Jag har varit stark i mitt Pirat-hjärta, det skulle mycket till för att jag skulle byta. Men när det här kom kände jag: Det här är kanske det jag ska ta för att fortsätta utvecklas.

Vad fick dig att känna så?

– Jag har jobbat mycket med ljudböcker ända sedan jag började på Piratförlaget och har varit med hela resan med digitaliseringen – på en svensk marknad. Det som öppnar sig nu är möjligheten att bredda kontaktytorna till hela Norden i första steget, och världen i nästa. 

Grunden i satsningen på North Audio Publishing är att öka Polaris och Politikens utgivning av digitala böcker. Utgivningen beskrivs som ”kvalitetsunderhållning”.

I sin nya roll kommer Lasse Jexell jobba från Polaris kontor i Stockholm och rapportera till Danmark

– Jag ska sköta deras digitala affär i de nordiska länderna. Det är ett satsande förlag med en backlist som inte är digitaliserad, den ska vi ta hand om, men också hugga på nya författarskap och fånga de strömningar som finns.

Ska du också leta författare?

– Nej, det ligger på förlagshusen. Däremot kommer jag att säga till vad jag vill att förläggarna letar efter. Om jag vill ha en serie som utspelar sig i en viss miljö eller ett författarskap som är produktiv för si och så många böcker. Jag ska ligga med örat mot rälsen.

Startdatum för nya tjänsten är första maj.

– Så jag jobbar april ut och det vill jag ge Piratförlaget. De har gett mig så jäkla mycket och jag vill avsluta snyggt. Jag tycker så mycket om det förlaget. Det har varit 15 fantastiska år och jag vill gå med flaggan i topp.

Hur reagerade de när du sade upp dig?

– Det är klart att de blev ledsna, både Ann-Marie och Erik (Skarp och Titusson, reds anm). Men de inser ju spelets regler. I en liten organisation finns inte den typen av uppväxling. Jag har alltid tyckt om det lilla, trivts jättebra med det, men sedan kom det här och lockade. Just den här typen av tjänst kan de ju inte erbjuda mig.

Ljudboksvärlden förändras tydligt geografiskt. Vi har sett att Bonniers ökat förlagssatsningar i Danmark, danska Gyldendal köpte Word Audio Publishing, Egmont satsar i Sverige… Nu gör Politiken det här. Vad är det vi ser?

– Vi har ju sett det, ganska tydligt, att när det kommer till digital utgivning inom musik är det Universal, och de som sitter med de bredaste listorna är de som är vinnarna. Att äga content är jätteviktigt i en digital värld. Det är kamp om att bygga de bredaste listorna. Med det digitala suddas också landsgränserna ut lite grann.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.