Tillbaka

Jonas Tellander om Lind & co-förvärvet: ”Bra match”

2021-03-18
av Matilda Källén
Jonas Tellander.
Jonas Tellander.
Foto: Daniel Roos

När Storytel blir majoritetsägare i Lind & co är förlagsgrundaren Kristoffer Linds fortsatta engagemang en "bra förutsättning", menar ljudboksjättens vd Jonas Tellander. 

– Det här känns väldigt kul. Jag har i många år varit imponerad av Kristoffer Lind, hur han arbetat med sitt förläggeri och hur duktiga han och hans medarbetare är på att få fram bra titlar som också fungerar bra som ljudböcker, säger Jonas Tellander om nyförvärvet.

Affären blev offentlig i dag och initierades i januari, men enligt Storytels vd har man haft en dialog med Lind & co ”från och till under några års tid”.

– Vi har byggt ett ömsesidigt förtroende, och på så vis kunnat hitta ett sätt som är bra för både Storytel, Lind & co och hela bokmarknaden, säger han.

I praktiken innebär det att Storytel förvärvar 70 procent i Lind & co, medan förlagets grundare och vd Kristoffer Lind står kvar som vd och 30-procentig ägare. 

Sedan 2015 äger Storytel också Norstedts förlagsgrupp. Lind & co kommer inte att vara kopplade till den gruppen, utan fungera som ”en självständig enhet inom Storytel Group”.

Vad innebär det?
– Att de ska fortsätta arbeta med förlaget på det sätt som de gör i dag, medan vi ser till att de har inspiration och engagemang att fortsätta vara den starka kraft de är i boksverige, säger Jonas Tellander.

Det är ett ovanligt upplägg för er?
– När man har en duktig förlagschef som har så mycket erfarenhet och engagemang som Kristoffer Lind så tror jag att det är en bra förutsättning för affären att han finns kvar, och kan fortsätta driva förlaget på det sätt som han är så väldigt duktig på, det vill säga förstå vilken typ av berättelser som är intressanta och som funkar mot både Storytels kunder och andra kunder.

Hur kommer ni som majoritetsägare att bistå Lind & co:s arbete?
– Vi kommer att kunna säkerställa att de titlar man ger ut, oavsett marknad, jobbas med på ett bra sätt och når rätt kunder.

Lind & co har länge haft en stark digital utgivning. 2020 kom över 50 procent av förlagets intäkter från digitala format. Men även med en ljudboksaktör som majoritetsägare kommer förlagets fysiska utgivning att vara ”en viktig hörnsten”, säger Jonas Tellander.

– Det är viktigt att nå publiken, oavsett om de går till en bokhandel eller klickar hem en bok på nätet. Men inom skönlitteratur görs böckerna som ljudböcker, och det gäller att hitta författare och berättelser som väcker intresse och som man vill ägna tio timmar åt att lyssna på.

Jonas Tellander menar att matchen mellan Storytel och Lind & co är särskilt bra eftersom förlaget sedan 2018 också har utgivning på marknader utanför Sverige, i Norge, Finland, Polen och Nederländerna – marknader där även Storytel finns representerade.

– Det är en bra erfarenhet som de har skaffat sig. De är bra på att hitta berättelser för andra språk, och det finns säkert fler språk som man kommer att fortsätta med, säger han.

Parterna har kommit överens om att inte uppge köpesumman. I pressmeddelandet står det att köpeskillingen inte kommer att ha ”en väsentlig påverkan på Storytel Groups finansiella ställning”, men vad det innebär vill Jonas Tellander inte kommentera.

Affären avslutas den 1 april.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.