Tillbaka

Julhandeln med multimedia satte familjen i centrum

1998-01-23
av SvB
Idel glada miner när årets julförsäljning av cd-rom summeras. Lek & lär- och faktatitlar var det som sålde bäst.

om är en allt mer mogen marknad som under julen ökade sin försäljning med 20-30 procent. Spelen är fortfarande störst, men där lek & lär ökar mest, samtidigt som försäljningen av faktatitlar går bra. Butiker, förlag och distributörer är nöjda med julförsäljningen av cd-rom.
    - Det har gått väldigt bra, över förväntan, säger Torsten Carlsson, marknadschef på Bokia AB.
    - Vi har sålt fler enheter, men på grund av lägre priser är det osäkert om försäljningen ökat i pengar räknat, säger Jonas Sjögren, marknadschef på Akademiebokhandelsgruppen.
    Hans Carlsson, vd för Halmstads bokhandel och Julbocken tror på kunskapsrelaterade titlar, speciellt för barn, som de från Levande Böcker.
    - Detektivspel och barntitlar som enbart bygger på spel har däremot inte blivit några hitar, säger han.
    Sortimentet har ökat med 100 procent till 150 titlar, samtidigt som försäljningsvolymen också har ökat med 100 procent jämfört med året innan. Men det finns orosmoln.
    - Det är ett Klondike där alla databutiker och andra säljer till lägsta pris. De bokhandlare som satsat helhjärtat tror jag inte är så lyckliga, de har fått stor konkurrens.
    Spel vill Hans Carlsson inte ta in i butiken, då de riskerar att förstöra den speciella atmosfären i en bokhandel. Andra resonerar tvärtom, och verkar nöjda med det.
    Giorgio Rola, ansvarig för multimedia hos Wennbergs i Västerås kan konstatera en 35 procentig försäljningsökning i december 1997 jämfört med samma månad året innan.
    - Vi ser en enorm ökning på lek & lär-titlar, men också på faktatitlar. Hushållen har vaknat och föräldrarna är på alerten, säger han.
    De två toppsäljarna har varit spelet NHL 98 tätt följt av Focus 98. Levande Böckers skolserie och Mulle Meck har sålt mycket bra, liksom Svea Rike. Det är en begränsad mängd titlar som står för försäljningen ‹ 50 procent härstammar från tio-i-topp-listan. Universitetsstad

Åkerbloms universitetsbokhandel i Umeå har ökat försäljningen av cd-rom med 20-30 procent jämfört med föregående jul.
    - Actionspel är fortfarande störst, men mest ökar barn- och lärtitlar som nu står för 30 procent, berättar Seth Asplund, ansvarig för medieavdelningen.
    - Umeå är ju en universitetsstad där föräldrarna vill att barnen ska följa i pappa professors fotspår. Då är det klart att sonen Kalle ska ha nyttiga program.
    Den som satsar mest vinner mest. Tydligast märks det hos landets Åhléns-varuhus - plus 100 procent gick försäljningen upp under september-december jämfört med samma period 1996. Sortimentschefen för multimedia och böcker, Robert Cottet, räknar med att koncernen står för 22 procent av landets totala försäljning av multimedia exklusive teve-spel, eller 100 miljoner kronor i konsumentledet förra året. Spelen står visserligen för 60 procent av cd-rom-försäljningen men den enskilda titel som sålde mest var Bonniers kompaktlexikon. Pedagogiska barntitlar har ökat sin andel mest.
    Att familjen står i centrum märker landets största distributör och förlag, IQ-Media. Perioden september till och med december förra året skeppade de ut 185 000 cd-rom-skivor, i huvudsak spel av olika slag. BackPacker, Riven och Atlantis såldes i 10 000 exemplar vardera bara under december månad. Det ska jämföras med den enda riktiga storsäljaren förra året, Fångarna på fortet, som genom hård marknadsföring såldes i 8 000 exemplar.
    - Familjeunderhållning har sålt otroligt bra. Cd-rom har verkligen fått en massmarknad, säger Jörgen Axelsson, vd för IQ-Media.
    Peter Levin, vd för Bonnier Multimedia, kan bara hålla med.
    - Cd-rom-marknaden har gått igenom skärselden, även om vissa omstruktureringar fortfarande återstår. Men nu är det internethejarklacken, de som sa att allt skulle gå över Nätet, som står med dummerjöns-strutarna på sig. Annonsörer skulle finansiera internettjänsterna med 300 miljoner förra året, men i själva verket stannade annonsintäckterna på 20 miljoner.
    Ett annat tecken på att koncernen anser att cd-rom är en mogen marknad, är att Bonnier Multimedia den 1 januari flyttades från "utvecklings-divisionen" Bonnier Interactive till den mer etablerade avdelningen Bonnier Media.
    Som distributör räknar Peter Levin med att vara lönsam i år, som förlag beror vinsten på vilka investeringar i nya produktioner som görs. Tre till fyra egenutvecklade skivor kommer vi att få se från Bonniers under året, vid sidan av 100 distribuerade spel och "vanliga" multimediatitlar. Med det utbudet vill Bonniers ta 15 procent av den nordiska marknaden inom bägge segmenten, vilket motsvarar en tredubbling av omsättningen till närmare 75 miljoner kronor. Det kommer ske i kamp med bland annat Norstedts Rabén Multimedia som leds av Henrik Eklund.
    - Mitt intryck är att volymerna har ökat tvärs över. Även om vi inte sett några 30-procentiga ökningar per titel, ökade vi försäljningen med 20-30 procent jämfört med förra årets julhandel, säger han.
    Återigen är det framför allt lek & lär-titlarna som ökat mest, men också referensverk och spel går bra. Förväntningarna var dock högre.
    - Vi hade förväntat en puckel i december, den kom inte. Men det är snarare ett tecken på att marknaden fungerar, när folk inte köper i panik dagarna innan jul.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.