Tillbaka

”Känner mig lite som en boomerang”

2020-05-12
av Kalle Laxgård, Kristian Lönner
Karin Linge Nordh, Anders Sjöqvist och Rebecka Leffler.
Foto: Press

Omtumlande. Så reagerade Strawberrys medarbetare på affären med Bonniers.

Samtidigt uttrycks lättnad över att Bonniers låter förlaget fortsätta driva sitt projekt vidare som en fristående del.

Det var en skräll. När affären mellan Bonniers och Strawberry presenterades under måndagen fylldes bokbranschen av gapande emojis. Många blev överraskade.

– Jag också i förra veckan, kan jag säga, säger Karin Linge Nordh.

Som medarbetare och publicistisk chef för skönlitteratur på Strawberry förlag fick hon beskedet i onsdags.

Du blev det?

– Ja, vad trodde du? Att Bonniers skulle köpa tillbaka oss var väl inte det som stod överst på gissningslistan?

Karin Linge Nordh skrattar.

– Jag känner mig lite som en boomerang just nu. Det har gått väldigt fort helt enkelt.

Av Strawberry förlags sex anställda är hon en av fem som rekryterades från Bonniers.

Just rekryteringarna fick stor uppmärksamhet när Strawberry lanserades i Sverige förra året. I höstas kom de första böckerna. Planerna för framtiden var stora.

Karin Linge Nordh, som själv hade 22 år på Bonnierförlagen bakom sig innan förlagsbytet i fjol, beskriver händelserna nu som omtumlande.

– Allt är ju uppochnervänt i världen. Att företag påverkas är inget att förvånas över. I nuläget är jag väldigt glad att vi säkrat en lösning som ger oss möjlighet att jobba som ett självständigt företag, att fortsätta på den väg som vi slagit in på och haft väldigt stor framgång med. Jag känner stolthet över att det vi hunnit bygga upp på ett år värderas så högt att vår tidigare arbetsgivare vill köpa tillbaka oss.

Det handlar bland annat om en lista på ett 70-tal författarskap. Enligt Strawberry själva har förlaget också överträffat alla omsättningsmål hittills.

Att Strawberrys tidigare huvudägare, affärsmannen Petter Stordalen, just nu befinner sig i sin värsta kris är vida omskrivet. Enligt egen utsago kostar coronaviruset hans hotellkedja 250 miljoner kronor i månaden. Det var också krisen för hotell- och resebranschen som fick Bonniers att ta kontakt och föreslå en affär.

Anders Sjöqvist, publicistisk chef för facktext på Strawberry förlag, uttrycker ett mindre mått av förvåning än sin kollega.

– Jag förstod nog att någon form av lösning skulle kunna hända. Om det var nu eller om ett år var en annan fråga. Men när vi har en ägare som är så hårt påverkad av coronakrisen kan man inte bli överraskad, säger han och fortsätter:

– Petter och hans kompanjoner i Norge kände sig tvungna att hitta en långsiktig lösning. Corona är inget som försvinner för Petter under 2020. Det kommer att ge skälvningar i hans verksamhet under flera år framöver.

I ett långt reportage i SvB i höstas berättade Anders Sjöqvist om hur det gick till när han värvades till Strawberry. Om hur han efter 20 år på Bonniers inte kände sig glad längre. Hur hans fru uppmärksammade detta och om hur självklart bytet kändes när erbjudandet kom.

Bara ett år senare köps hans nya arbetsplats tillbaka av Bonniers.

Hur känns det?

– Det här är rena gissningar, men jag tror inte Bonniers vill att vi ska tillbaka och känna och uppleva samma saker som förra gången. Jag både hoppas och tror att vi ska få en väldigt stor självständighet i den nya strukturen vi hamnar i. Att vi blir en Max Ström-lösning eller liknande, säger Anders Sjöqvist

Han beskriver hur Max Ström, där han själv var förlagschef och marknadschef när Bonniers köpte förlaget 2002, fortfarande sitter i egna lokaler på Skeppsholmen i Stockholm med stor självständighet.

Rebecka Leffler, vd på svenska Strawberry, håller med om att det viktigaste nu är att få fortsätta bygga upp förlaget.

– Jag är väldigt glad över att Bonniers låter oss köra på som självständig verksamhet och att vi ska sitta kvar i våra lokaler. Givet att det är det som är deras ambition med det här förvärvet ser jag bara att det finns fördelar med att vi också känner deras verksamhet sedan tidigare. Den föreningen tror jag har goda förutsättningar att lyckas, säger Rebecka Leffler.

Hon betonar, liksom Anders Sjöqvist och Karin Linge Nordh, att både Strawberry och Bonnier skött affären på ett snyggt och insiktsfullt sätt.

Prio ett nu är att skapa sig en överblick över allt som behöver ordnas inför övertagandet.

– En sådan sak är vårt varumärke, det är väldigt ”top of mind” just nu, säger Rebecka Leffler.

Hur har förlagets arbete under våren påverkats av Stordalens finansiella utmaningar?

– Väldigt lite skulle jag säga. Jag var väldigt trygg med att vi hade kapital för att sköta den operativa vardagen. Men alla tre länder befann sig i en tillväxtfas och det kräver helt andra resurser än att bara klara vardagen, säger Rebecka Leffler som blev införstådd i affären redan i inledningsskedet, för cirka tre veckor sedan.

– Jag fick förståelse för att det fanns flera intressenter och då kände jag mig väldigt trygg med att det var Bonniers som man fördjupade diskussionen med, säger hon.

Vad säger era författare om affären?

– Vi informerade alla våra författare under gårdagen, både genom mejl och telefonsamtal, och jag tycker att det är mycket samma känslor som teamet har: Det är omtumlande men känns tryggt. Och alla är väldigt glada för att vi får köra på, att böckerna kommer enligt plan och att marknads- och pr-planerna ska rullas ut som det är tänkt.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.