Tillbaka

Kraftigt nedskuren utgivning gav högre vinst

2020-02-11
av Kristian Lönner
Morten Hesseldahl, vd på Gyldendal.
Foto: Mogens Engelund

Gyldendal bantade utgivningen med cirka 40 procent 2019 men kunde samtidigt öka vinsten, rapporterar Mediawatch.

Morten Hesseldahl, vd på Gyldendal, genomförde förra året ett stort förändringsarbete på förlaget. Utgivningen minskade kraftigt vilket också fick till följd av omsättningen föll med 7 procent, eller 45 miljoner danska kronor (cirka 63,5 miljoner svenska). Samtidigt ökade vinsten till 21,6 miljoner danska kronor (drygt 30 miljoner svenska) jämfört med 17,2 året innan.

– Det är ett uttryck för att vi har större fokus på de titlar vi ger ut och att de får ett större genomslag och effekt på marknaden. Det är vi självklart superglada för, säger Morten Hesseldahl till Mediawatch.

En stor förändring på förlaget 2019 var också att dotterbolaget Rosinante & Co plockades in under moderbolaget. 30 personer varslades i samband med sammanslagningen som har kostat Gyldendal 13 miljoner danska kronor. Rosinante & Co hade förra året en omsättning på 85 miljoner danska kronor (120 miljoner svenska), en ökning med 6 procent, men gjorde samtidigt en förlust på 1,8 miljoner.

I Danmark har Gyldendal fått kritik för att i allt för hög grad koncentrera sig på ekonomisk vinst på bekostnad av litterära värden. I Mediawatch försvarar Morten Hesseldahl förlagets strategi med att Gyldendal använder de insparade pengarna till investeringar för framtiden och att förlaget fortsatt vinna fina litterära priser.

– Vi ska vara så rationella i vår drift som det bara är möjligt. Det vill säga, vi ska lägga pengarna på det som ger värde för författarna och litteraturen, säger Morten Hesseldahl till Mediawatch.

Hela Gyldendal-koncernen ökade 2019 sin omsättning med 3 procent, till drygt 880 miljoner danska kronor (1,2 miljarder svenska) vilket till stor del berodde på uppköpet av läxhjälpsföretaget Mentor Danmark.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.