Tillbaka

Kritiserar bok om Greta Thunberg

2019-09-02
av Kalle Laxgård
Det italienska originalet av Gretas historia till vänster. Till höger Lind & Co:s omslag, utan tillägget att biografin är icke-auktoriserad.
Foto: Skärmdump De Agostini / Lind & Co

På det italienska originalomslaget står det att biografin är icke-auktoriserad. På Lind & Co:s utgåva av Gretas historia är upplysningen däremot borttagen. Familjen Thunbergs förläggare Jonas Axelsson är kritisk till ingreppet.

I mitten av augusti gav Lind & Co ut Gretas historia – Ingen är för liten för att göra något stort, en biografi skriven för 9–12 åringar.

Boken är en översättning av Valentina Camerinis italienska original. Men medan originalomslaget bär en text som tydligt upplyser om att det är en icke-auktoriserad biografi har Lind & Co valt att ta bort informationen.

Det upprör Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris och förläggare av familjen Thunbergs bok Scener ur hjärtat.

– Italienarna har förstått att de behöver skriva att den är icke-auktoriserad, men Lind & Co väljer att ta bort den delen. För de flesta som tar i boken är det inte självklart att Greta inte är med på detta, säger han.

I och med all uppmärksamhet har Greta Thunbergs namn blivit ett varumärke. I Storbritannien pratar förläggare om en ”Greta-effekt” – en effekt som fördubblat såväl utgivning och försäljning av barnböcker om miljö och klimat.

Enligt Jonas Axelsson pratade han och familjen tidigt i sitt samarbete om möjligheten att företag skulle använda den 16-åriga aktivistens namn i kommersiella syften.

– Då fick jag ju förklara att det inte finns så himla mycket att göra åt det, annat än att jag på ett mänskligt plan kan engagera mig. Eftersom det i slutändan handlar om ett barn, säger Jonas Axelsson.

Han är rädd att Greta Thunberg riskerar att användas utan att veta om det. Själv skulle Jonas Axelsson gärna se att förlag som vill ge ut böcker om henne antingen bör fråga familjen eller stämma av sanningshalten i texten med exempelvis Polaris. Hittills har inget förlag sökt godkännande.

Han trycker också på att Greta Thunberg oavkortat skänker alla sina intäkter till en stiftelse som sysslar med klimatfrågan och att undertiteln – Ingen är för liten för att göra något stort – är en direktöversättning av Penguins utgivning av boken med hennes egna tal: No one is too small to make a difference.

Jonas Axelsson har själv framfört sin kritik för Lind & Co.

Kristoffer Lind, förlagschef på Lind & Co, säger till SvB att han ser den borttagna omslagstexten som ett misstag från förlagets sida.

– Helt ärligt: Vi hittade den här boken i juni och publicerade den för tre veckor sedan. Produktionen gick jättesnabbt. Det var dumt att ta bort texten med det var inget medvetet beslut – det föll bort. Vi kommer att sätta tillbaka den på omslaget om vi trycker till och vi har också varit tydliga i säljtexterna att den är icke-auktoriserad, säger han.

Gretas historia är en del i förlagets framgångsrika biografiserie för barn, där bland annat titlar om Malala Yousafzai och Stephen Hawking ingår. Den röda tråden är att böckerna handlar om människor som gjort något bra och ska inspirera.

I somras började det dyka upp biografier för barn om Greta Thunberg på den internationella marknaden, säger Kristoffer Lind. Själv ser han Gretas historia som en hyllning.

– Det här är en bra bok. Vi har sett sex stycken och det kommer jättemånga på engelska nu. Jag gissar att det finns över tio i omlopp. Att den är icke-auktoriserad: Jag kan förstå att Jonas Axelsson, som har kontakt med familjen, inte tycker att såna böcker ska få finnas. Men i all journalistik och bokutgivning jobbar man med icke-auktoriserad information. Jag tror inte någon tror att Greta står bakom den här boken.

Greta Thunberg är fortfarande minderårig. Finns det ett etiskt problem i att ge ut icke-auktoriserade böcker om barn?

– Ja, det är klart att det finns. Men jag tycker inte att den här boken passerar den etiska gränsen. Det är ingen kritisk granskning av Greta. Den berättar om Gretas kamp och lite vad man själv kan göra för miljön. Att tycka att det är oetiskt… När man exponerar sig så mycket som familjen Thunberg gör blir det omöjligt att kontrollera hela nyhetsflödet. Tidningarna skriver spaltmeter om Greta varje dag och vi har gett ut en inspirerande hyllningsbok för barn. Fem kronor per såld bok går också till Naturskyddsföreningen, som vi vet att hon tycker är bra.

Angående bokens undertitel medger Kristoffer Lind att den är densamma som titeln på Greta Thunbergs egen bok – tillika en direktöversättning från det italienska originalets. Han påpekar att "ingen är för liten för att göra något stort" kan ses som hennes slogan.

– Det är något som alltid är med i intervjuer med henne och framför allt är det ett budskap som stått på hennes plakat när hon har strejkat. Just detta plakat finns ju med på vårt omslag och det är ju där det står, säger Kristoffer Lind.

SvB har utan framgång försökt nå Greta Thunberg för en kommentar.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.