Tillbaka

"Likviditeten kommer under enorm press"

2020-03-24
av Kalle Laxgård
Akademibokhandelns skyltfönster i Uppsala. Arkivbild.
Foto: Sara Mac Key

Bokhandelsgruppen ber förlagen om förlängd kredittid på 90 dagar, fram till sista juni.

Önskemålet kommer för att säkra likviditeten under de utmaningar coronaviruset medför.

I ett utskick till sina leverantörer informerar Bokhandelsgruppen om läget sedan coronakrisen började påverka handeln i Sverige för snart två veckor sedan.

Kundbesöken i Akademibokhandelns butiker har minskat starkt, om än inte lika mycket som befarat och långt ifrån lika mycket som tappen som rapporterats från annan detaljhandel.

Samtidigt förbereder sig Bokhandelsgruppen för att läget kan bli värre.

– Vi vänder på alla stenar. Vi gör massor internt och externt pratar vi med alla fastighetsvärdar för att utmana öppettider, kredittider och hyresnivåer för att tillsammans axla bördan, säger Patrik Övreby, inköps-och sortimentschef.

Därför vänder sig Akademibokhandeln nu också till sina leverantörer, däribland förlagen.

För att bättre kunna möta den minskande efterfrågan varnar kedjan för att färre titlar kan komma att köpas in framöver, och i mindre volymer. Planeringen behöver vara kortare, menar Patrik Övreby, och man öppnar även för att i vissa fall behöva ”avboka ej levererade order”.

Ni varnar för att behöva minska antal inköpta titlar och volymer. I vilken omfattning sker det i dagsläget?

– Det vi säger till våra leverantörer är att vikten av kortare planeringshorisont är stor. Vi behöver kunna gå i takt med läget. Vi bygger massa scenarier, vilket också Folkhälsomyndigheten gör. Det är väldigt svårt. Vi får göra hypoteser över vad vi tror. Det kan komma myndighetsinterventioner – som att butiker måste stänga – och då får det drastisk påverkan. Får vi färre kunder i butikerna klarar de inte att bära lika mycket titlar och volymer. Då måste vi ha kortare planeringshorisonter och våga vara mer drastiska i våra val, säger Patrik Övreby.

Likaså ber Bokhandelsgruppen nu leverantörerna om att fram till sista juni utöka kredittiden på alla fakturor till 90 dagar.

– Det här gör att likviditeten kommer under enorm press. Det tror jag alla bokhandlare därute kan bevittna. Vi är i en period när likviditeten brukar vara låg och, när efterfrågan nu sjunker, blir pressen extra hård, säger Patrik Övreby.

Han betonar att det handlar om en begränsad undantagsperiod.

– För att vi tillsammans ska komma över den här puckeln. För vi tror att det är en puckel och att vi förhoppningsvis ska kunna blomstra igen i höst.

90 dagar är en lång tid. Om man som förlag inte har råd att ge den tiden, kan det betyda att ni inte köper böcker från det förlaget?

– Nej, det gör det inte. Vi måste se till vår totalaffär, hur det ser ut totalt med alla våra leverantörer. Nu är vi i ett extremt läge och jag kan inte uttala mig närmare än så.

Vilken respons har ni fått från förlagen hittills?

– Överlag har vi fått väldigt positiv respons. Det finns en förståelse men såklart svider det hos många förlag. Vi har dialoger där vi ser vad vi kan göra tillsammans.

LÄS ÄVEN: Bokhandelsgruppen hoppas slippa uppsägningar

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.