INTERVJU

Lisa Bjurwald: "Man måste vara extremt proaktiv"

Lisa Bjurwald.

På bara ett drygt år har Bite the Bullet Press gett ut böcker som fått stor uppmärksamhet i pressen, prisnominerats – samt tagit sig upp på Dramatens scen. SvB träffade grundaren Lisa Bjurwald för att fråga: Hur gör hon för att synas överallt?

Publicerad Senast uppdaterad

Lisa Bjurwald är förlagschefen som kan konsten att hitta rätt vinkel:

Fakta: Lisa Bjurwald och Bite the Bullet Press

Lisa Bjurwald: Journalist, författare, föreläsare, vd och förlagschef på Bite the Bullet Press. 

Tidigare: Ledarskribent i DN och SvD, redaktör och delägare i Medievärlden och chefredaktör för tidningen Författaren. 

Har gett ut: åtta böcker, bland annat Gärningsmannen är polis (Bazar förlag), BB-krisen (Volante), Skrivbordskrigarna (Natur & Kultur) och Europas skam (Natur & Kultur). Hennes Slava Ukraini! Kvinnors motstånd under Rysslands krig nominerades 2023 till Wendelapriset för årets socialreportage.

Bite the Bullet Press: Oberoende bokförlag grundat av Lisa Bjurwald våren 2022. I bolagets styrelse sitter, förutom Bjurwald själv, tidningen Journalistens chefredaktör Axel Andén och läkaren och författaren Rolf Glant. 

Gav januari 2023 ut: Bjurwalds Slava Ukraini! Kvinnors motstånd under Rysslands krig och Stanislav Asejevs Helvetet på Paradisgatan

Den 4 oktober: Kommer Darrar jag, så darrar demokratin: kvinnliga åklagare genom hot och vardag av Greta Svensson och Lars Einar Engström.

– Jag tänker att den här artikeln kommer att handla om en person med driv, som aldrig är på samma ställe och som verkligen kämpar med att få sitt företag att gå runt, säger hon.

Beskrivningen är träffsäker. Inför vårt möte har SvB:s redaktör önskat sig just ett porträtt av en ovanligt driftig förlagschef. Lisa Bjurwald syns och hörs. Trots att hennes Bite the Bullet Press bara har funnits sedan våren 2022 tar sig dess utgivningar in i medier och upp på scener på ett sätt som är ytterst ovanligt för ett ungt förlag. Löpsedlar hos Expressen. Mittuppslag i Aftonbladet. Intervjuer i SVT och TV4. Flera hyllande recensioner. Till och med en dramatiserad uppläsning på Dramaten. Hur går det till?

– Jag har ju jobbat som journalist i 25 år, konstaterar Lisa Bjurwald sakligt.

– Har man så lång bakgrund i mediebranschen så har man erfarenhet och insikt i vad tidningar, radio och tv vill ha. Jag har dessutom ett brett kontaktnät. Jag vet exakt vilken journalist som kommer att nappa på vad.

Hon var 16 år när hon började på Expressen på 90-talet. Sedan dess har hon varit bland annat ledarskribent i DN och SvD och chefredaktör för tidningen Författaren. Men kanske framför allt har hon skrivit böcker. Den egna bibliografin rymmer (hittills) åtta titlar, utgivna på nästan lika många förlag. Idén att starta eget hade hon burit på länge. När Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari 2022 kände hon att ögonblicket var inne.

– Jag var helt enkelt tvungen att göra något, säger hon.

– Facklitteratur är extremt bra för att motverka totalitära stämningar, propaganda och urholkandet av demokratin. I takt med att de stora medierna skär ner på sina resurser för granskning ökar dessutom reportagebokens betydelse än mer.

Utgivningens nischade inriktning är ytterligare ett uttryck för att förlagschefen är journalist i grunden. Vinkeln ska sitta, inte bara i själva böckerna utan också i förlagets varumärke.

De två första titlarna, Bjurwalds egen Slava Ukraini! Kvinnors motstånd under Rysslands krig och ukrainske författaren Stanislav Asejevs Helvetet på Paradis- gatan, gavs ut i januari 2023. Båda har högt nyhetsvärde, med sin tydliga koppling till kriget i Ukraina.

– Bokbranschen är så seg, säger Bjurwald.

– Alla utgivningslistor sätts frustrerande tidigt. Många förlag verkar helt strunta i nyhetsflödet. Jag skulle gärna bidra till att förändra vad jag upplever som en onödigt tungrodd bransch. Jag hade ju själv inga problem att skriva en bok på sex månader, så jag vet att det är möjligt.

Intensivt pr-arbete

Sedan utgivningsdagen i januari har Lisa Bjurwald rest runt och talat om sin bok i en mängd olika sammanhang. Hennes intensiva pr-arbete är också något som får Bite the Bullet Press att sticka ut. Hellre än att anordna traditionella författarsamtal samarbetar hon gärna med andra förlag eller aktörer för att få ut böckerna i så skilda rum som möjligt. Ambitionen att bredda kontaktytan märktes särskilt under våren, då Stanislav Asejevs Helvetet på Paradisgatan intog nationalscenen Dramaten.

– Man måste vara extremt proaktiv om man vill att en bok ska nå ut, säger Lisa Bjurwald.

– Det går inte att skicka ut ett pressmeddelande och bara sitta och hoppas att någon ska reagera. Så jag kontaktade Dramaten och frågade vad vi eventuellt skulle kunna göra tillsammans. Då hade de precis startat Dramaten.Doc, en satsning på gestaltade läsningar om aktuella händelser i världen.

Asejevs dokumentära fängelseskildring passade så väl in i Dramatens nya koncept att man vigde själva premiärföreställningen till den, på årsdagen för Rysslands invasion. Lisa Bjurwald var självklart på plats, och sålde böcker i foajén.

I allt från manusgenomgångar till kontakt med formgivare, sättare, tryckeri, distribution och journalister till det rent praktiska försäljandet av böcker vid olika evenemang är det hon som sköter ruljangsen. Någon lokal behövs inte för ett förlag med en personalstyrka på en.

När SvB möter Bjurwald har hon således bjudit in till ett kontorshotell i centrala Stockholm, där hon håller till då och då. Förlaget driver hon nästan helt med egna pengar. Ett tillskott har kommit i form av litteraturstöd från Kulturrådet, men i övrigt går hennes arvode från föreläsningar och liknande direkt in i verksamheten:

– Att få ekonomin att gå ihop är min största utmaning, säger hon.

– Vi behöver få in mycket mer kapital. Jag ser positivt på att ta in en extern finansiär med liknande värderingar, och hoppas att det ska ha skett inom ett år. Jag har även fått ett anbud om att ingå i en större koncern, som jag överväger. Men i så fall måste jag kunna vara helt säker på att den aktören inte tänker lägga sig i vad jag vill göra.

Samtidigt har förlagets första år fått Lisa Bjurwald att själv tänka om kring utgivningstakten.

– Jag har ändrat min affärsplan ganska radikalt efter framgångarna, för att hålla liv i böcker längre än bara en säsong. Eftersom vårens två böcker fortfarande är så efterfrågade ger jag »bara« ut en – väldigt stark – bok i höst. För 2024 är tre böcker planerade, och i nuläget vill jag nog inte gå över fyra. 

Powered by Labrador CMS