Tillbaka

Ljudböcker i fokus när litteraturens framtid diskuterades

2022-04-05
av Kristian Lönner
Heldag om litteraturens framtid.
Foto: Kristian Lönner

Litteraturens framtid var temat när Författarförbundet bjöd in branschen till samtal och diskussion på Intiman i Stockholm. Och när det gällde frågan om ersättning från ljudböcker hettade det till lite extra.

Redan i samband med välkomsthälsningen fick åhörarna veta att både Bookbeat och Storytel tackat nej till medverkan. Det hindrade inte diskussionerna och samtalen att i hög grad kretsa kring just ljudboken och strömningstjänsterna.

– Det finns en total brist på transparens och de låga ersättningsnivåerna leder till en proletarisering av författarna, menade Jörgen Gassilewski, vice ordförande i Författarförbundet.

Lawen Redar (S), ledamot i riksdagens kulturutskott, berömde Författarförbundet för sitt litteraturpolitiska program.

– Min personliga åsikt är att vi behöver en ny kulturpolitisk utredning som tar hänsyn till globaliseringen och digitalisering, och formulerar hur kulturpolitiken ska se ut i den här nya verkligheten, sade hon.

Mattias Fyrenius, vd på Bonnierförlagen, lyfte behovet av fortsatt diskussion kring ersättningsmodeller från digitala böcker. Samtidigt var han mån om att nyansera den kritiska bilden av branschens utveckling.

– Vi ser en delvis annan utveckling. Våra tio mest sålda verk har aldrig tidigare stått för en mindre del av våra intäkter och vi har aldrig gett ut så många böcker som nu. Förra året sålde vi också minst ett exemplar av nästan 18 000 av de dryg 19 000 av våra aktiva titlar, sade han.

Under dagen fick författaren Monika Fagerholm ge sin bild av ljudboksutvecklingen. Som konsument hyllade hon ljudboken för att den ”tagit in litteraturen i vardagen”.

– Jag lyssnar på William Faulkner när jag står vid hyllorna på Lidl.

Desto mer kritisk var hon när hon talade om strömningstjänsterna ur ett författarperspektiv.

– Systemet är fullständigt intransparent. De svenska, danska och finska författarförbunden måste gå samma och organisera sig för en framstöt. Bookbeat och Storytel är inte här är i dag och min första tanke är att det beror på att det här inte är ett viktigt sammanhang för dem. Vi måste göra så det känns att det är viktigt att snacka med oss. Jag vill se en nordisk kampanj.

Martin Kaunitz, förläggare på Kaunitz-Olsson, delade också ut kängor till strömningstjänsterna.

– Att lyssna är inte detsamma som att läsa. Det är bara några få aktörers slogan. Släng det! Det är en demokratiseringsfråga att alla barn i skolan ska få lära sig att läsa en satsyta. Satsytan är en landvinning men den kan gå förlorad på två generationer.

Martin Kaunitz menade också att storförlagen i dag väljer att föra in konsumenterna till strömningstjänsterna i stället för att köpa den traditionella boken.

– I dag kan förlagen trycka en kommersiell bok i 4 000 ex och få litteraturstöd, och när upplagan är slut hänvisar de konsumenterna till strömningstjänsterna.

Han riktade sig också till kulturpolitiken.

– Rikta om de statliga bidragen till pappersboken och till fysisk bokhandel. Ge dem en chans, sade Martin Kaunitz och rev ner applåder från publiken på Intiman.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.