Tillbaka

Natur & Kultur omorganiserar

2020-05-28
av Kalle Laxgård
Per Almgren
Foto: Pressbild

Natur & Kultur går från tre förlagsdelar till två. I organisationsförändringen delas den akademiska utgivningen upp mellan läromedelsdelen och den allmänlitterära.

För fem år sedan skapade Natur & Kultur en förlagsdel avsedd för utgivning inom psykologi och pedagogik. Nu väljer förlaget att upplösa den så kallade akademiska delen och fördela utgivningen på de andra två förlagsdelarna – läromedel och allmänlitteratur.

Enligt vd Per Almgren handlar organisationsförändringen om en effektivisering av verksamheten.

– Vi vill stärka vår utgivning inom psykologi och pedagogik, säger han.

Enligt honom har förändringen ingenting med de uppsägningar av tio tjänster inom Natur & Kultur som gjordes i slutet av förra året.

– Det var egentligen ingen omorganisation, utan mer av ett sedvanligt besparingsprogram. Det här är en omorganisation som vi gör för att stärka utgivningen av just psykologi och pedagogik eftersom vi tror att det finns påtagliga skalfördelar, säger Per Almgren.

Ett sätt den nya organisationen ska effektiviseras på gäller den digitala utvecklingen, som i dag görs separat mot grundskola och mot högskola.

– Men nu är det i princip samma digitala produktutveckling, samma pedagogiska frågor som dyker upp mot skola, gymnasium och högskola. Det finns ingen anledning att hantera dem var för sig.

Utgivningen av psykologi och pedagogik vänder sig till både utbildning och till yrkesarbetande målgrupper. Ett annat exempel på effektivisering, menar Per Almgren, är att införsäljningen av läromedel och vidareutbildningslitteratur för exempelvis lärare ska kunna göras samtidigt, istället för under separata möten.

Ni genomför nu MBL-förhandlingar. Kommer detta innebära uppsägningar?

– Det är en till två tjänster som berörs och vi tror att vi kommer kunna omplacera huvuddelen av dem. Det kan vara en förlagschefstjänst som vi får svårt att omplacera men vi försöker lösa det också, säger Per Almgren.

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.