Tillbaka

Norska förlag får backning om reklammärkning

2019-10-10
av Sophie Tanha
Även bokbloggar ska markera texter om böcker de fått gratis från förlag
Foto: Pixabay

Norges konsumtionsmyndighet vill se tydlig reklammärkning på texter och inlägg om böcker som skickats ut av förlagen. ”En nedgradering av kulturprodukter” tycker norska medieprofessorn.

Det handlar främst om förlag som skapat egna webbplatser för att marknadsföra sina böcker. Här ser norska konsumentmyndigheten innehållet som för snarlikt redaktionellt innehåll i bokmagasin för att inte markera inläggen som reklam.

Tove Hovde Skjelbostad, avdelningschef för konsumentmyndigheten, säger till Klassekampen att ekonomiska sanktioner kan komma att införas mot förläggare som inte reklammärker sitt innehåll tydligt nog. Men i nuläget har myndigheten inte inlett några formella ärenden i frågan. Brev med information om de nya uppmaningarna har hittills bara skickats till Norges större förlag.

– Det vi letar efter är en tydlig identifiering av reklam. Vi har inte gjort någon bedömning om huruvida det måste visas som helhet för bokmagasinen, eller om de enskilda inläggen måste markeras separat, säger hon till tidningen.

Om förlagen skickar ut gratis exemplar till bokbloggar och andra influencers ska deras eventuella texter också reklammärkas, enligt myndigheten. Tore Slaatta, som är professor i medievetenskap på Oslo universitet säger till Klassekampen att det nya direktivet nedgraderar kulturprodukter genom att se dem som föremål som ska märkas upp.

– Att förläggare tar initiativ eller bidrar till att skapa författarevenemang och sprida information om detta på sociala medier är både viktigt och nödvändigt för författare och läsare.

Tore Slaatta tror däremot inte att inläggen kommer bli mindre populära om de betecknas som reklam. Däremot kan utvecklingen med digitala bokmagasin ses som ett svar på det svalnande litteraturintresset från den traditionella pressen.

– Förlag och författare är besvikna över att kulturjournalistik inte fungerar så som det gjort tidigare, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.