Ny rapport: Tappad försäljning och minskad utgivning under 2022

Adlibris lager i Morgongåva.

Förlagens fakturerade försäljning minskade 2022 jämfört med året innan. Inflationen bidrog till att totalförsäljningen ändå nådde över två miljarder kronor. Det visar ny statistik från Förläggareföreningen.

Publicerad

2,03 miljarder kronor slutade Förläggareföreningens medlemsförlags fakturerade försäljning på 2022. Det var 3,3 procent mindre än året innan. Men justerat mot KPI (konsumentprisindex) var nedgången hela 10,9 procent, visar den årliga Förlagsstatistiken som Förläggareföreningen presenterar.

– Fysisk försäljning backar och vi ser en ökning av tjänsternas marknadsandel. Det får till följd att vi ser en formatförskjutning vilket slår igenom för de olika genrerna, där endast skönlitteratur ökar, säger Mikaela Zabrodsky, vd på Förläggareföreningen.

– Den fysiska försäljningen är oerhört viktigt för till exempel barn- och ungdom och fack, och för viss typ av skönlitteratur. Vi behöver hålla ögon på den här utvecklingen, för på sikt är den helt klart oroande för viss typ av utgivning.

Inflationen 2022, 8,4 procent på helåret, är en faktor som komplicerar jämförelser tillbaka i tiden. Den fakturerade försäljningen på 2,03 miljarder är den näst högsta siffran sedan 2008 (bara 2021 sålde förlagen för ett större värde). Men justerat mot KPI var 2022 års försäljningssiffra den lägsta under hela 2000-talet.

– Det måste ses i ljuset av att inflationen drog iväg under hösten och landade rekordhögt. Förlagens prissättning hängde nog inte riktigt med och det finns också en inneboende försiktighet inför prishöjningar. Sannolikt kommer priserna ikapp under 2023, säger Mikaela Zabrodsky.

Kanalförskjutning

Försäljning via internetbokhandel tappade hela 13,9 procent jämfört med 2021 som var ett rekordår för e-handeln. Men även försäljningen via fysisk bokhandel backade, om än bara med 1,7 procent. Jämfört med 2019, året innan pandemin, har internetbokhandeln ändå förbättrat sin försäljning medan fysisk bokhandel tappat.

2022 fortsatte försäljningen via digitala återförsäljare att växa, med 5,5 procent. Det är dock en klart lägre ökning än mellan 2020 och 2021 då motsvarande siffra var 14 procent. Digitala återförsäljare står nu för 35,9 procent av den totala försäljningen, en uppgång med 3,1 procentenheter jämfört med föregående år.

Minskad utgivning

Totalt minskade utgivningen under 2022 med 7,9 procent, till totalt 7 475 titlar. Detta innebär ett trendbrott då utgivningen ökat varje år sedan 2013. En stor skillnad syns mellan olika genrer. Den skönlitterära utgivningen ökade med 6,6 procent. Utgivningen i papper ökade ännu mer medan ljudboksutgivningen minskade.

Dramatiska utgivningsminskningar noteras i stället inom barn- och ungdomslitteratur, minus 20,7 procent, samt inom facklitteratur där tappet var 18,3 procent. För båda genrerna minskade ljudboksutgivningen mer än utgivningen i papper.

Ökad försäljning i volym

Räknat i volym såldes det fler böcker än tidigare under 2022, 55,7 miljoner exemplar vilket var 1,5 procent mer än året innan. 19,4 miljoner var ny utgivning, 36,3 miljoner backlist. Värt att påpeka är att varje strömning i ljudbokstjänsterna här räknas som sålt exemplar.

Räknat i volym har försäljningen av ljudböcker, med det här sättet att räkna, nu gått om pappersböcker i kategorin skönlitteratur. För fyra år sedan var pappersboksförsäljningen, räknat i volym, fortfarande dubbelt så stor som ljudboksförsäljningen.

Någon liknande utveckling går inte att se inom andra genrer. För både facklitteratur och barn- och ungdomslitteratur minskade försäljningen som ljudbok, räknat i volym, under 2022 jämfört året innan. Det har inte hänt sedan 2013 då ljudboksförsäljningen fortfarande var mycket liten.

Trenden med vikande försäljningsvolymer per titel för utgivning inom olika pappersformat fortsätter samtidigt.

Färre översättningar

I 2021 års Förlagsstatistik var en kraftigt minskad utgivning av översatt litteratur en av de tydligaste trenderna. 2022 fortsatte minskningen men i lägre takt, minus 2,1 procent. Inom skönlitteratur ökade den översatta utgivningen medan den minskade inom barn- och ungdom samt inom facklitteratur.

Om statistiken

63 förlag har lämnat in kompletta siffror till Förlagsstatistiken 2022. Alla siffror avser nettot efter returer samt inkluderar förlagens direktförsäljning. Förläggareföreningen uppskattar att medlemsförlagen står för cirka 70 procent av den totala svenska bokmarknaden.

Powered by Labrador CMS