Nya Boktipset får köplänkar
Boktipset lanserades av Bonniers 2009 för att användare skulle kunna betygssätta böcker och tipsa varandra om sina favoriter.
Åtta år senare släpps nu en omgjord sajt.
– Dagens var eftersatt. Boktipset byggdes i en tid när forum och bloggar var nya och det gör att den i dag har väl många funktioner, säger Cajsa Malm, affärsområdeschef för Adlibris Next.
En viktig anledning var att göra den nya sajten mobilanpassad. En annan var att skala ner mängden funktioner.
– Ursprungstanken var att ge bra, relevanta boktips och nu renodlar vi den till att göra just det, säger Cajsa Malm.
I dag har Boktipset omkring 28 000 aktiva användare. På den nya sajten kommer de även att mötas av köplänkar, som går från varje bok till Adlibris.
– Vi öppnar upp för att folk ska kunna köpa böcker. Vi tycker att det balanseras upp med att det är en redaktionell sajt med listor där man kan upptäcka nya böcker, säger Cajsa Malm.
Hur mycket försäljning räknar ni med att länkarna ska ge?
– Det är svårt att bedöma. Vi hoppas givetvis på en bra genomförsäljning men på det stora hela kommer det att utgöra en mycket liten del av Adlibris totala omsättning. Syftet är främst att ge träffsäkra boktips.
Ytterligare en fråga som varit i fokus för omgörningen är betygsfusk.
I maj uppmärksammades hur ett förlag hade skapat fejkade konton på Boktipset. Dessa producerade stora mängder positiva recensioner i syfte att höja betygen på förlagets egna titlar.
Enligt Cajsa Malm har den nya sajten en högre inbyggd säkerhet mot detta.
– Om man registrerar sig som användare får man en verifieringslänk som man måste klicka på för att bli användare. På så sätt slipper vi robotar. Dessutom har vi en redaktör som ska övervaka interaktionen. Men man kommer nog aldrig att helt kunna eliminera den typen av beteende.
Vad tyckte du om artikeln?