Tillbaka

Nya förlagschefen: ”Ljudboken kan vara en väg in till läsning"

2021-09-07
av Kristian Lönner
Camilla Silfvenius
Foto: Mattias Bardå

Igår blev det klart att Camilla Silfvenius blir förlagschef på Bonnier Carlsen. Därmed lämnar hon Storytel redan efter åtta månader – men erfarenheterna från sin tid på abonnemangstjänsterna tar hon med sig.

– Jag har fått en god förståelse för många aspekter från abonnemangstjänsterna, vilken typ av utgivning som fungerar och hur affärsmodellen ser ut. För förlagen är strömningstjänsterna numera betydelsefulla och att då ha en så god förståelse som möjligt för hur de fungerar är viktigt. Att förstå hur den affären ser ut, hur man jobbar och hur man tänker.

Vilken potential ser du för barn- och ungdomsböcker när det gäller ljud?

– Jag tror det finns väldigt mycket möjligheter men det är inte så att jag tror att det digitala är det enda rätta för barn- och ungdomslitteratur. Som alltid måste du utgå från själva läsupplevelsen, det är det absolut viktigaste. Sedan finns det så klart områden som jag är jättenyfiken att titta vidare på tillsammans med kollegorna på Bonnier Carlsen.

Vilka områden då?

– Det är svårt att ge exakta svar innan jag har börjat, men det kan vara text som man kan få uppläst, interaktiva bilder som passar för yngre barn och så klart att skapa ljudböcker för de lite äldre.

Finns det en konflikt mellan att få fler barn att upptäcka ljudböcker och samtidigt tala om vikten av att läsa mer?

– Det viktigaste i samhället är att barn och unga fortsätter att läsa och känna lusten till läsning. Det är grunden till allt, hur man klarar sig i samhället, hur man tar till sig information och att man lär sig argumentation och får ett rikt ordförråd. Där tror jag att ljudboken kan vara en väg in till läsning för vissa barn medan andra barn tar vägen via läsning av text. Men jag tror inte på ett format utan att vi behöver flera olika format som stärker upp på olika sätt.

Du har bara jobbat på Storytel sedan 1 mars. Varför lämnar du så snabbt?

– När Bonnier hörde av sig blev jag väldigt ställd för jag var på inget sätt på väg någonstans. Nu jobbar jag med att förse Storyside med sekundärrättigheter och min flytt till Storytel berodde på att jag ville komma närmare böckerna igen. När jag under sommaren hade samtal med Bonnier var det just det, att det ger mig en större möjlighet att påverka utgivningen, vara nära den kreativa processen och vara med från början, som gjorde att jag landade i mitt beslut att redan nu gå vidare.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.