Nya strategier för tjänsterna när tillväxten minskar

FOKUS LJUDBOKEN. Ljudboksmarknaden växer inte längre i samma takt som tidigare. Vad händer då med konkurrensen mellan tjänsterna och hur påverkas förlagen?

Publicerad

Första halvåret i år ökade de digitala abonnemangstjänsterna sin försäljning med 8,2 procent. En stark tillväxttakt givetvis men samtidigt klart lägre än tidigare och för första gången ensiffrig. För två år sedan var tillväxten första halvåret 39 procent. Förändringen syns också när man räknar i kronor. 53 miljoner i tillväxt första halvåret i år – 152 miljoner samma period 2020. Enkelt uttryckt: marknaden för strömmade böcker håller på att mogna när marknadsandelen nu uppgår till drygt 30 procent.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS