NYHETSNOTISER nr 20/06

En miljard nya ISBN-nummerFrån den 1 januari 2007 ska alla böcker ha en 13-siffrig ISBN-kod i stället för dagens tiosiffriga. Förändringen ger en miljard nya nummer. Att det blev 13 siffror är...

Publicerad
En miljard nya ISBN-nummer

Från den 1 januari 2007 ska alla böcker ha en 13-siffrig ISBN-kod i stället för dagens tiosiffriga. Förändringen ger en miljard nya nummer.

Att det blev 13 siffror är en anpassning till bokhandelns EAN-streckkod, som bygger på 13 siffror. Därför är dagens streckkoder redan anpassade till 13-siffriga ISBN-nummer.

Internationellt diskuteras också särskilda nummer för att kunna identifiera person- och utgivarenamn – ISPI. Det är enkelt att konvertera redan tilldelade tiosiffriga ISBN-nummer till 13-siffriga på Kungliga Bibliotekets hemsida. När det gäller redan utgivna böcker behövs varken streckkoderna eller ISBN-numren konverteras.

Samdistribution söker vd

Nu är det officiellt att Samdistribution söker ny vd. Nuvarande vd:n Magnus Brundin kommer inte tillbaka efter sin föräldraledighet och tf vd Pär Svärdson återgår till Adlibris när hans förordnande går ut.

Magnus Brundin flyttar in till Sveavägen och kommer att ansvara för IT- och logistikfrågor inom Bonnierförlagen samtidigt som han blir styrelseordförande på Samdistribution.

Namnbyte efter förvirring

Verbumkoncernen byter namn till Berling Media AB. Bakom namnbytet ligger förvirringen kring att ett av dotterbolagen, Verbum förlag, har samma namn som moderbolaget.

– Förvirringen upphör aldrig och fakturor kommer fel. Förlaget Verbum har länge velat att mamma byter namn och ekonomiavdelningen har länge varit angelägen om det, säger Tomas Grahl, vd för Berling Media AB.

Det nya namnet kommer från tryckeriet Berling som Verbum tidigare ägde och som gett namn till Berlingpriset.

AB satsar på facktext

Albert Bonniers Förlag, som traditionellt har haft sin tyngdpunkt på skönlitteratur och illustrerade fackböcker, gör en storsatsning på facktext. Målet är 25 titlar om året.

– Det är en offensiv satsning på ett område där vi inte varit jättestarka. Det är där förlaget kan växa, säger Jacob Dalborg, vd på Albert Bonniers Förlag.

Framåt 2008 räknar Jacob Dalborg att satsningen kommer att synas i utgivningslistorna.

En viktig del i satsningen är rekryteringen av Martin Kaunitz som arbetat med facktext på Norstedts sedan år 2000.

– Det är en utmaning och jag får göra det jag vill göra, säger Martin Kaunitz.

Nya Akademibokhandlar

Akademibokhandelns expansion rullar vidare. Inom de närmaste åren vill kedjan öppna flera butiker i Göteborgsområdet.

– De butiker vi har där är rätt stora, men vi ser en potential att göra mer, säger försäljningsdirektör Bo Röstberg.

Frölunda Torg är mest intressant, särskilt när köpcentret byggs ut inom kort och väntas få tolv miljoner besökare per år. Att Wettergrens redan finns där, och bygger om och utvidgar sin butik, avskräcker inte. Man vill också in på Backaplan och i Mölndal.

Akademibokhandeln funderar dessutom på att etablera butiker i Halmstad och Kristianstad.

Borat – boken

Just nu är Borat – filmen det hetaste heta. Den brittiske komikern Sacha Baron-Cohen är höstens snackis. Och snart kommer Borat – boken. Världsrättigheterna har gått för stora pengar. Doubleday i USA gav 2, 5 miljoner dollar i förskott. Borats guide till Amerika kommer att ges ut av Norstedts i Sverige nästa sommar.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1960 kr

Köpa

Prova på 2 månader

299 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS