Tillbaka

Nytt dansk-svensk multimediaföretag

1997-06-19
av SvB
Svenska multimediaproducenten Tati, med storsäljare som BackPacker och Fest i Mumindalen bildar ett gemensamt bolag tillsammans med danska Deadline Multimedia (med Blackout). Bolagen är ungefär lika stora och bägge har haft BMG som förläggare/distributör.

et på det nya företaget blir Vision Park Entertainment och får sitt säte i Stockholm. VD blir Tomas Brühl, tidigare marknadschef för Konserthuset i Göteborg.
    Till sin hjälp får han bland annat Björn Holmqvist som samtidigt slutar på BMG. Bolaget har idag ett antal finansiärer och enligt Dagens IT ska bolaget börsnoteras inom kort.
    - Med det nya bolaget och egna pengar kan vi själva bestämma vilka projekt vi ska satsa på. Vi har sett att vi själva är bättre på att bedöma vilka spel som kommer sälja än våra förläggare. Allt det vi har gjort har genererat vinst, men utdelningen till oss har varit lite dålig, säger Jens Thorsen på Tati till Svensk Bokhandel. Han påpekar att relationen med BMG dock är god och att de ligger bra till som distributör även i framtiden.
   

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.