Tillbaka

Optimism under årets Bokbranschdag

2022-05-11
av Kalle Laxgård
Foto: Kristian Lönner

Prishöjningar, hållbarhetsfrågor och ljudbokens framtid. Det var några av frågorna som diskuterades under årets Bokbranschdag på Nalen i Stockholm – när en optimistisk bransch återsamlandes efter pandemin.

Från taket hängde en stor skärm med en text som hälsade alla välkomna. På scenen stod fem stolar utplacerade – och framför den ett utsålt Nalen.

Senast branschen träffades för att prata om vart branschen är på väg var vintern 2020. Sedan dess har bokförsäljningen nått rekordnivåer – något som lyftes flera gånger under dagen.

– Precis när pandemin slog till var det väldigt dystra tongångar. Det är bra att påminna sig om det: ”Nu blir det fucking kris här och vi kommer inte kunna sälja en enda bok”. Sen visade det sig att det blev precis tvärtom, sade Norstedts förlagschef Eva Gedin.

Bredvid henne på scenen satt dagens moderator Mia Odabas, Simon Brouwers, vd Mondial, Piratförlagets förlagschef Pia Printz och Mattias Fyrenius, vd för Bonnierförlagen.

– Vi hade fucking krismöten varannan dag, fyllde Mattias Fyrenius i.

– Jag tror ni hade det mer än vi, konstaterade Eva Gedin.

Att siffrorna utvecklats positivt märktes under dagen på många sätt. Inte minst i en lättsam stämning som genomsyrade programmet. I punkten ”Efter försäljningsboomen – hur ser framtiden ut för bokbranschen?” konstaterade förläggarna ganska enhälligt att det trots allt ser rätt positivt ut även framåt.

I en dragning lyfte Erik Wikberg, ansvarig för rapporterna om bokförsäljningsstatistiken, att omsättningen minskade 2,8 procent under årets första kvartal. Men trots nedgången är det fortfarande det näst bästa förstakvartalet någonsin, påminde Mattias Fyrenius.

– Jag tror det här blir ett klart bättre år än 2019, ett bättre år än 2020. Och jag tror inte det kommer vara så långt från 2021 när vi stänger det, men det får vi se.

Samtidigt lyftes farhågor för att slentrianmässigt fortsätta i gamla hjulspår. Vad betyder det att det gått så bra, trots alla inställda författarsamtal och utebliven Bokmässa? undrade Pia Printz – med tillägget att hon älskar mässan ”mer än livet självt”. Och vad betyder omvärldsproblemen med pappersbrist och ökade kostnader? Boken brukar klara sig ganska bra, trots dåliga tider, konstaterade Eva Gedin.

– Men det här som Bonniers gjorde, att gå ut och höja priset på pocket utan att förankra med återförsäljarna, det är nog bara början på vad som kommer att hända, sade Simon Brouwers.

Jättebra gjort, menar han.

– Det är vi som ser hur affären ser ut, både för oss och för våra författare. Och det är författarna som är branschen. När vi ser att det här inte håller längre, då måste man göra någonting.

Att bokens värde är högre än dagens prissättning på den var samtliga förläggare på scenen överens om. Eniga var också den grupp som tog plats på scenen för att diskutera hållbarhet: branschens gemensamma Klimatinitiativ är exakt vad branschen behöver.

– Jag tror att koldioxid kommer att ses som en världsvaluta, sade Håkan Nylin, hållbarhetsansvarig på Printpool, i en framtidsspaning.

Även Per Helin, vd på Publit, betonade hållbarhetsfrågans betydelse. Dessutom måste man se den ur ett bredare perspektiv, menade han.

– Den här branschen är fenomenal på kulturell hållbarhet. Men jag tycker att branschen i stort är för dålig på att prata om hållbarhetsfrågor. Det finns en risk att man bara nördar in sig på koldioxid och tror att man löser hållbarhetsfrågan. Om vi börjar verka med varandra som människor kommer klimatet som en naturlig effekt av det, får då måste vi fixa det, sade Per Helin.

Till höstens Bokmässa presenteras också rapporten från Klimatinitiativet. Projektet startade för två år sedan och nu jobbar inhyrda konsulter med kartläggningen av branschens klimatavtryck.

Förläggareföreningens vd Mikaela Zabrodsky betonar att det var självklart att starta projektet. Det är fortfarande under sammanställning, men i dag kan hon säga:

– Om man tittar på de aktörer som redan kommit en bit på vägen går det att säga att bokbranschen inte är en särskilt smutsig bransch. Men det går inte att luta sig tillbaka och vara nöjda.

Främst ska projektet fungera som vägledning och möjliggöra för enskilda aktörer att ta individuella initiativ. Men förhoppningar finns också om branschgemensamma projekt.

När Mia Odabas poängterade att det är lättare för stora aktörer att ta initiativ på klimatområdet, och frågade om hon har några tips till mindre, svarade Mikaela Zabrodsky:

– Stora förlag har kommit väldigt långt, men det finns små förlag som också gjort det. Men det här är en plattform för att hjälpas åt över gränserna. Så tipset är att gå med i klimatinitiativet.

Sammanlagt samlades över 350 branschpersoner inne på Nalen för att följa evenemanget som arrangerades av Svensk Bokhandel, Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen.

Andra diskussioner under dagen handlade om vad som är en ljudbok och kulturminister Jeanette Gustafsdotter fick frågor om vad hon vill göra för bokbranschen. Även framtidens bokhandel diskuterades.

Precis som för förlagen var optimismen inom bokhandeln stor.

– Många spekulerade i att pandemin skulle lära oss nya beteenden, att de som upptäckte e-handel bara skulle handla där, men det vi ser är att man vill komma tillbaka till bokhandeln. Vi har fantastiska besöksökningar nu, sade Bokusgruppens vd Maria Edsman.

Ett annat perspektiv, från den lokala bokhandeln, hade Jan Smedh, delägare till English Bookshop. Hans optimism var dock inte mindre.

– Vi har lärt oss handla lokalt. Man har fått en insikt om att hur vi handlar formar hur lokalsamhället ser ut. Man gör den kopplingen väldigt starkt.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.