Tillbaka

Rabatter ska sätta fart på Bokus Play

2018-11-14
av Lars Schmidt
Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln och Bokus
Foto: Foto: Pressbild

Ljudbokstjänsten Bokus Play har hittills inte lyckats locka tillräckligt med abonnenter. Kampanjer och rabatter i Akademibokhandeln och Bokus ska vända utvecklingen.

– Vi har ännu inte nått det antal som vi hade tankar om från början, säger Akademibokhandelns vd Maria Edsman.

Hon vill inte vill avslöja antalet abonnenter man lyckats få hittills. Men på förlag Svensk Bokhandel talat med har man sedan lanseringen i mars väntat på att tjänsten skulle ta fart.

”Vi säljer i princip ingenting”, säger en förläggare vars försäljning till Bokus Play kan räknas i någon enstaka promille jämfört med den till Storytel.

Enligt Maria Edsman beror det dåliga utfallet på att Bokus Play inte har kunnat kampanja som det var planerat. Tanken var att gå ut till de nära 1,9 miljoner medlemmarna i kundklubben Akademibokhandelns vänner. Men enligt Maria Edsman tog det längre tid än beräknat att få till ett tillräckligt bra erbjudande och en teknik stabil nog för att tåla en bred lansering i klubben. I väntan på det använde man sig bara av Bokus kanaler.

– Vi kände att vi inte hade ett tillräckligt bra erbjudande, säger Maria Edsman.

Nu lanseras en uppgraderad version av Bokus Play, med bland annat rabatter på 10 procent på fysiska böcker i Akademibokhandeln och 5 procent på Bokus för alla abonnenter. Dessutom får de fri frakt.

Erbjudandet går ut digitalt till alla medlemmar i Akademibokhandelns vänner samt Bokus kunder. Efter nyår kommer nästa steg, när reklammaterial och anställda i Akademibokhandelns butiker aktivt ska sälja in Bokus Play.

Tanken med upplägget är att Bokus Play ska gå från att vara en ”ljudbokstjänst” till en ”boktjänst”, enligt Maria Edsman.

– Vi ska ha alla format. Kunderna ska kunna lyssna, köpa fysiska böcker i butik eller handla på nätet.

Om tjänsten ska bli heltäckande borde det betyda att Bokus Play följer konkurrenterna i spåren och också börjar erbjuda e-böcker?

– Så skulle det kunna bli, men jag vill inte uttala mig om det, säger Maria Edsman.

Ni har förlorat nära åtta månader när marknaden fortsatt att växa. Vilka kunder ska ni värva, de som ännu inte har en tjänst eller de som redan finns hos konkurrenterna?

– Det är väldigt stora rörelser hela tiden. De som är hos konkurrenterna är inte där för evigt. Vi vill nå både de som idag har ett ljudboksabonnemang och de som inte provat än. Ju mer vi kan erbjuda desto attraktivare blir vi.

Hur många abonnenter siktar ni på att få?

– Vårt långsiktiga mål är att bli lika starka i den digitala kanalen som vi är i våra övriga kanaler.

Ingen ljudbokstjänst är lönsam. Vad ska ni göra för att bli det?

– Konkurrenterna är olönsamma av olika anledningar. Alla, undantaget oss, lägger mycket på marknadsföring. Vi kan utnyttja de kanaler vi har i butikerna och kundklubben. Det är kostnadseffektivare, säger Maria Edsman.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.