Tillbaka

Romelix hoppas på kultförklarade lerfiguer

1997-11-14
av SvB
Syskonen Debbie och Donnie Lygonis grundade sitt multimediaföretag på ett affärs- och ledarskapsintresse. Ingen av dem hade några djupare datorkunskaper.

et är eftermiddag och bara två veckor kvar till bokmässan. De flesta av Romelix Interactives fast anställda går snart hem och ger plats för kvällsskiftet. Det är extrapersonal, inhyrd för att få den svenska versionen av Wallace & Gromit på cd-rom färdig till mässan.
    Romelix i Göteborg är raka motsatsen till Icon Medialab vi mötte i förra numret, SvB 20/97. Båda sysslar visserligen med multimediaproduktioner för företag och konsumenter, på cd-rom och Internet, men där slutar likheterna. Icon pratar om expansion och investerare, Romelix om lönsamhet och sansad tillväxt med egna pengar. Här saknas firmabilar och exklusiva kontorsmöbler. Det beror nog på att en av grundarna, Debbie Lygonis, länge forskat och undervisat på småföretagar-institutionen vid Handelshögskolan i Göteborg. Hon är van att ge råd till andra som startar företag och ser behovet av en person på nya-medie-företag som frågar "vad kostar det här?".
    - Det är lite åttiotals-stuk i den här branschen och det finns många som vill satsa pengar. Vi vill däremot tjäna pengarna innan vi gör av med dem, säger hon. När pengarna kommer in så går de till oss och inte till långivarna.
    På konsumentmarknaden har de valt att satsa på republishing av utländska cd-romtitlar, i första hand lek- och lärtitlar med betoning på lek. Det var också just med översättningar som företaget fick sin smygande start för snart två år sedan. Uppväxt i England

Debbie Lygonis och hennes bror Donnie hade bott i England som barn och hade växt upp med en engelsk mor. De förfärades av alla dåligt översatta multimediatitlar och beslöt att göra något åt det. Båda funderade ändå på att lämna sina universitets- respektive yrkesofficersliv bakom sig.
    Eftersom ingen av dem hade någon djupare datorkunskap, kom de att grunda sitt multimediaföretag på så något så ovanligt i dessa sammanhang som ett affärs- och ledarskapsintresse istället för teknikfascination. Namnet? De hade fått nobben på tiotal namn av Patent- och registreringsverket. Sent en natt satt de och funderade på vad en nätverksansvarig hos Asterix och Obelix skulle ha hetat. Svar: Romelix. En fransman påpekade senare att det kunde utläsas "tal- eller skrift på rom", vilket blev den officiella förklaringen.
    Donnie Lygonis åkte till förra årets Milia, multimediamässan i Cannes, för att knyta kontakter. Efter många turer lyckades de få ensamrätten på den nordiska marknaden för cd-rom från två namnkunniga utgivare med stora portföljer. Från det brittiska tevebolaget BBC kommer de animerade lerfigurerna Wallace & Gromit - välkända bland brittiska tevetittare och med kultstatus även i våra nordiska grannländer. Därifrån stammar också Pingu som redan är lokaliserad och frågetävlingen Master Mind, också den hämtad från ett känt teveprogram. Först ut från australiska Roadshow, sydostasiens svar på Disney, var Blinky Bill som har funnits på svenska - och på Internet - sedan i våras.
    Med lokaliseringar är visserligen inte insatsen så hög, men det gäller att ändå inte gå på vad som helst.
    - Multimediamarknaden är inte så stor som folk tror, och då ska man inte gå in och göra idiotaffärer och binda sig för att sälja 20 000 exemplar av en titel, säger Debbie Lygonis.
    Det handlar också om att ta hem rätt produkter till Sverige.
    - Vi vill sälja sådant vi kan stå för. Vi har blivit erbjudna en mängd titlar som helt enkelt inte har känts bra. Det handlar mycket om intuition, om känsla och hjärta, säger Donnie Lygonis. Hälften kvinnor

I lokalerna på Drottninggatan i centrala Göteborg sitter nu tio personer, varav hälften faktiskt är kvinnor. Deras första virtuella organisation, den då Romelix var de två syskonen och ett nätverk av frilansande programmerare och producenter, är ett minne blott.
    - Tanken är god, men för den handfasta produktionen krävs närvaro, att man sitter tillsammans i den kreativa processen. Personalen är också det yttersta konkurrensmedlet, säger Donnie Lygonis.
    Romelix räknar med att omsätta ungefär åtta miljoner kronor i år och fjorton nästa. De har valt en enda distributör, DHE, istället för att som andra förlag och producenter arbeta med fyra-fem stycken.
    - Vi vill ju inte konkurrera med oss själva. Kortsiktigt kanske det är bra med många kanaler, men långsiktigt är det helt fel, säger Donnie Lygonis. Trovärdigt

Moderbolaget till DHE är Independent Media Group som även äger Young Genius och en minoritetpost i Romelix. Delägarskapet var också ett trovärdighetsargument i förhandlingarna med BBC, ett sätt att prata om förmåga istället för garanterade volymer.
    Företaget har också ett annat ben att stå på. Det är företagskommunikation i form av multimediapresentationer eller marknadsföring av händelser som Ledarskapsdagen via Internet. Idag står den delen för ungefär hälften av omsättningen och det är den som kommer att växa mest i framtiden, tror Donnie Lygonis.
    Men visst finns det planer på att producera helt egna cd-romtitlar riktade till vanligt folk.
    - Det blir när vi har pengarna. Vi har många idéer på egna produktioner och har optioner på seriefigurer, men vi vill först bygga upp en ekonomisk bas. Ett är helt klart, att den dagen det blir av, då ska vi redan från början ett utveckla den för den engelsktalande världen, säger Debbie Lygonis.
    Besök Blinky Bills egna hemsida på Internet som hamnade på åttonde plats i tidingen Resumés lista över bästa marknadsföringssajter på Internet.
   

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.