Tillbaka

Så jobbar brittiska bokbranschen med Tiktok

2022-06-28
av Carina Jönsson
Foto: Unsplash/ Solen Feyissa

Förlagen måste kommunicera med läsarna, vara snabba på att reagera på trender och vara autentiska. Det framkom under en marknads- och pr-konferens som arrangerades av tidningen Bookseller. Flera av punkterna under dagen handlade om just Tiktok.

Hashtagen Booktok på sociala medier-videotjänsten Tiktok, fortsätter att växa. Just nu har hashtagen över 57 miljarder visningar, skriver Bookseller. Och i en paneldiskussion under en konferens som anordnades av tidningen sade Hazel Kenyon, chef för bokstatistik på Nielsen, att Tiktok även driver försäljning. Enligt henne genererade tagen ”Tiktok made me buy it” runt motsvarande 27 miljarder kronor från januari till april 2022 och andelen bokkonsumenter som använder Tiktok ökade från 12 procent till 18 procent mellan 2020 och 2021.
 
I Storbritannien har Booktok blivit en av Tiktoks viktigaste delar och snart lanserar plattformen även ett initiativ som kan liknas vid en bokklubb. Det sa James Stafford, chef för samarbeten och communities på Tiktok UK, under ett av panelsamtalen.
– Vi kommer att jobba tillsammans med kreatörer som ska recensera böcker att dela med sitt community under en månads tid, det hela kulminerar med ett live-evenemang, sade han enligt Bookseller.
 
Hur blir man då framgångsrik på Tiktok? Detta diskuterades också under dagen. 
Emma Quick, senior marknadschef på Bonnier Books UK, sade att hennes team märkt att framgången ligger i att vara autentisk och äkta.
– Det handlar inte bara om att göra reklam för vår bok, vi vill erbjuda vårt community mer. Jag tror att misstaget många förlag gör just nu är att du använder det som vilken reklamplattform som helst och det ger inget mervärde för läsarna.
Bonnier började först använda Tiktok för sitt young adult-imprint Hot Key. Man märkte att det som fungerade bäst var att vara snabb på att reagera på Tiktok-trender. Runt en timme per vecka lägger teamet ner på att skrolla Tiktok i jakt på inspiration och när man hittar en trend väljer man ut den bok som är mest lämpad att illustrera den, oavsett vem som har skrivit boken och när den gavs ut.

DJ DeSmyter, marknadschef på HarperCollins US, som satt i samma panelsamtal som Emma Quick, höll med om att det viktigaste är att snabbt reagera och hänga på det som händer på Tiktok. Båda var överens om att plattformen skiljer sig från andra sociala medier på det viset att ”publiken sannolikt kommer att beställa boken där och då”.
Enligt Emma Quick finns det vissa böcker som fungerar bättre än andra på Booktok: framför allt är det böcker som framkallar starka känslor.
– Det är böckerna som får dig att snyfta medan du lyssnar på Lana Del Rey och det är böckerna som du vill kasta genom rummet eftersom det har en idiotisk vändning i intrigen som du inte gillar. 
 
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.