Så jobbar brittiska bokbranschen med Tiktok
Foto: Unsplash/ Solen Feyissa
Förlagen måste kommunicera med läsarna, vara snabba på att reagera på trender och vara autentiska. Det framkom under en marknads- och pr-konferens som arrangerades av tidningen Bookseller. Flera av punkterna under dagen handlade om just Tiktok.
Hashtagen Booktok på sociala medier-videotjänsten Tiktok, fortsätter att växa. Just nu har hashtagen över 57 miljarder visningar, skriver Bookseller. Och i en paneldiskussion under en konferens som anordnades av tidningen sade Hazel Kenyon, chef för bokstatistik på Nielsen, att Tiktok även driver försäljning. Enligt henne genererade tagen ”Tiktok made me buy it” runt motsvarande 27 miljarder kronor från januari till april 2022 och andelen bokkonsumenter som använder Tiktok ökade från 12 procent till 18 procent mellan 2020 och 2021.
Helår Digitalt
1480 kr
Köpa
Prova på 2 månader
199 kr
Köpa