Så jobbar brittiska bokbranschen med Tiktok

Förlagen måste kommunicera med läsarna, vara snabba på att reagera på trender och vara autentiska. Det framkom under en marknads- och pr-konferens som arrangerades av tidningen Bookseller. Flera av punkterna under dagen handlade om just Tiktok.

Publicerad

Hashtagen Booktok på sociala medier-videotjänsten Tiktok, fortsätter att växa. Just nu har hashtagen över 57 miljarder visningar, skriver Bookseller. Och i en paneldiskussion under en konferens som anordnades av tidningen sade Hazel Kenyon, chef för bokstatistik på Nielsen, att Tiktok även driver försäljning. Enligt henne genererade tagen ”Tiktok made me buy it” runt motsvarande 27 miljarder kronor från januari till april 2022 och andelen bokkonsumenter som använder Tiktok ökade från 12 procent till 18 procent mellan 2020 och 2021.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS