Tillbaka

Så tänker förlagen inför årets mässa

2022-09-15
av Kalle Laxgård
Bokmässan, arkivbild.
Foto: Sara Mac Key

Kommer besökarna hitta tillbaka till Bokmässan? Det är den stora frågan inför att allt drar i gång i nästa vecka.

Melina Nordstrand har svårt att veta vad hon har för förväntningar på årets mässa.

– Ena sekunden tänker jag en likadan mässa som 2019 och fullt av folk, säger Opal-förläggaren.

Det är den föreställningen förlaget jobbar emot och lägger förberedelserna efter. Montern blir lika stor som tidigare, mängden böcker och författare och bokade scener är också efter 2019 års modell.

– Men sen i nästa sekund stannar man upp och tänker: Men om det inte kommer någon då? Hur beter sig publiken nu?” Så jag vågar nästan inte förvänta mig något, säger Melina Nordstrand.

Efter två år utan konventionell mässa drar Bokmässan i gång på torsdag i nästa vecka. För många blir det ett kärt återseende. Samtidigt blev det under pandemin också tydligt för många vilken stor kortsiktig besparing det var att inte närvara i Göteborg.

 

Inför årets evenemang har Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts förlagsgrupp, sina förväntningar klara.

– Det viktigaste för oss är att besökarna kommer tillbaka. Så det är lite upp till bevis här för Bokmässan. Att ha ett starkt program, ett bra erbjudande och att det känns roligt för alla som brukat gå på mässan att komma tillbaka. Det är också det som vi kommer att utvärdera efter också, tillsammans med mässan, säger han.

Till årets mässa har förlagsgruppen byggt en ny monter. Ytan blir lika stor som tidigare, utrymmet för samtal mellan besökare och författare större, men själva konstruktionen är både billigare och miljövänligare än tidigare, säger Olle Lidbom.

– Vår gamla monter tog vi fram 2016 och var gjord av återvunnet material, men nu har vi ett annat återvunnet material och har tagit bort en del förbrukningsvaror som man inte kan återanvända.

Ytterligare en nyhet är att förlagsgruppen kompletterar kassorna i montern med självutcheckningskassor.

– Det ska bli spännande att se hur det funkar. Dels behöver vi inte vara lika många på plats och de som är på plats kan ägna sig åt att svara på frågor och komma med boktips, säger Olle Lidbom.

På det lilla Göteborgsbaserade förlaget Daidalos är tongångarna desamma – alla tankar vilar på besökarna. Besökarna måste hitta tillbaka, säger delägaren Pelle Sjödén.

– Det känns viktigt i år. Annars vet man inte hur det blir liksom.

Vad menar du?

– Nämen, om det blir lite folk känns det ju osäkert med mässans framtid. Men vet ju inte. Unga bryr sig väl inte så mycket om covid nu men äldre gör kanske det fortfarande. Man vet inte hur folk resonerar.

Egentligen är han inte särskilt orolig, säger Pelle Sjödén. För egen del har Daidalos samma monter som de haft i många år, och eftersom de till vardags verkar i Göteborg är investeringen inte så stor. Författarsamtal håller de ändå hellre någon annan gång än på mässan.

– Som liten aktör är det så lätt att drunkna där, det är lättare att få uppmärksamhet utanför, säger Pelle Sjödén.

 

Några som skruvat upp förväntningarna är Galago. Serieförlaget är sedan många år ett av dem som har en stor andel av sin totala försäljning på mässan.

– Förväntningarna är att det ska komma knökmycket folk och att det ska bli ett fett mässgolv med jättemycket kommers! Nu har vi två år i rad haft duktiga stillsamma samtal, som i och för sig är välproducerade av Bokmässan, men mässan utan golvet är ju inte en mässa, säger förläggaren Sofia Olsson.

Flera av förlagets författare kommer också att synas på Aftonbladets scen.

Utan att veta om publiken kommer i år kör de på ”och hoppas att det funkar”, säger hon.

– Vi vill sälja böcker och möta våra läsare.

Men det är långt ifrån bara för Galago som bokförsäljningen på mässan är viktig. I sina förväntningar på nästa vecka inkluderar Melinda Nordstrand också att en köpstark målgrupp hittar till Opals monter.

– Att få sälja böcker är såklart jätteviktigt, för det kostar så himla mycket att vara där. Vi kommer bli besvikna om vi har dåliga säljresultat. Och det skulle vara jättetråkigt om läsarna inte kommer till montern, för det är så få tillfällen vi på förlaget får träffa köparna och läsarna.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.