Tillbaka

Ska förvalta och förändra Norstedts

2020-02-12
av Kalle Laxgård
Patrik Hadenius
Foto: Sara Mac Key

Patrik Hadenius blir ny förlagschef för Norstedts.

– Jag har jobbat med berättelser och med att förmedla dem till läsare och lyssnare i hela mitt liv, som redaktör och journalist. Så jag fortsätter med det – fast på en lite mer strategisk nivå, säger han till SvB.

Patrik Hadenius är i dag vd för Utgivarna. 

Sin nya tjänst på Norstedts tillträder han 1 april.

Det har ju skvallrats en del om att du skulle bli ny förlagschef. Hur har du uppfattat det?

– Roligt – eftersom folk har kommit fram till mig och hört skvallret och undrat hur jag ställer mig till det. Och det har gjort att jag ännu mer förstått att det här är ett intressant jobb. Man skvallrar inte om vilka jobb som helst.

Vad känner du inför att bli förlagschef?

– Stor och växande entusiasm. Redan från början var det en hedrande fråga att få, men ju mer jag lär mig om Norstedts och utgivningen – och omställningen som pågår – desto mer spännande blir det.

Patrik Hadenius är utbildad språkvetare och har varit chefredaktör för tidningarna Forskning & Framsteg, Språktidningen och Modern Psykologi. De två senare var han med att grunda år 2007 respektive 2009.

Till SvB säger han att han ser fram emot att ta med sig erfarenheterna från tidskriftsvärlden till förlaget.

– Jag har jobbat med berättelser och med att förmedla dem till läsare och lyssnare i hela mitt liv, som redaktör och journalist. Så jag fortsätter med det – fast på en lite mer strategisk nivå.

Vilket ser du som ditt viktigaste uppdrag?

– Det blir att dels förvalta det man redan gör bra, dels att fortsätta förändringsarbetet. Det kommer hända saker framöver som vi i dag inte vet. Just nu ser vi en övergång till lyssnande. Samtidigt säljer vi jättemycket böcker. Det är olika utmaningar för olika typer av böcker – och hur optimerar man det där?

Har du fått något särskilt förändringsmandat?

– Nej, så långt har vi inte kommit. Jag får Eva Gedin som vd och hon har redan påbörjat processen, väldigt öppet och framgångsrikt, så jag tar vid där. Så mandaten måste vara ganska stort, tänker jag.

Du har skrivit böcker och är dessutom ordförande för Svensk Bokhandel. Men hur väl känner du bokbranschen?

– Som en generalist, skulle jag säga. Jag jobbade visserligen i bokbranschen på 1980-talet, på Tidens förlag och Bonnier Fakta, men det var småjobb. Sedan har jag samarbetat med förlag under lång tid: Natur & Kultur, Volante, Fri Tanke, Norstedts… Jag har varit på Bokmässan i 30 år. Men – jag saknar den djupa kunskapen, vilket är både bra och dåligt.

Hur?

– Det är bra, för det är en rolig utveckling för mig att få lära mig mer. Och det är bra för att jag kommer ställa en del dumma frågor, där jag ibland kanske sätter fingret på något där man behöver förändra.

Kommer du fortsätta som ordförande för SvB?

– Det får vi föra ett samtal om. Det är ägarna som bestämmer.

Vad läser du?

– Mest fackböcker, och då gärna populärvetenskap. Nu senast Jenny Jägerfelds monsterbok, som till min stora glädje var en Norstedtsbok. Nu har jag också fått en liten hög med andra böcker från Norstedts. Det ser jag verkligen fram emot, att få plöja lite.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.