Tillbaka

Spotify lanserar ljudbokssatsning i USA

2022-09-20
av TT/SvB
Foto: Anders Wiklund/TT

Strömningstjänsten Spotify lanserar en ljudbokssatsning i USA. Bland de fler än 300 000 titlarna återfinns bästsäljare som Delia Owens När kräftorna sjunger, Michelle Obamas Min historia och Colleen Hoovers Det slutar med oss. Ljudböckerna säljs styckvis.

– Vi har alltid ansett potentialen för ljud vara obegränsad och hävdat ett bra tag nu att vår ambition är att vara det kompletta paketet för alla lyssnande behov, säger Nir Zicherman, Spotifys vice vd och global chef för ljudböcker och låst innehåll.
Spotify har redan tidigare haft ett begränsat utbud av ljudböcker med klassiker som Harry Potter och Jane Austens verk, men ser nu en växande marknad.
– Ljudböcker representerar bara en andel på 6–7 procent av den totala bokmarknaden, men kategorin växer med 20 procent från år till år, säger Nir Zicherman.
Priserna kommer enligt Spotify att vara "jämförbara" med andra ljudbokstjänster. man kommer erbjuda styckvis försäljning och inte streaming.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.